Градински център – малкият изненадващ бизнес на бъдещето

Преди няколко седмици попаднахме на следното заглавие в медиите: „Етиопия засади 353 млн. дръвчета за 12 часа. Планират да залесят страната с 4 млрд. фиданки по време на дъждовния период“.

Какво съзираш в тази новина? Някои от вас сигурно изявяват лек скептицизъм и дълбоко учудване, други пък вероятно леко се натъжават, правейки паралел с родната действителност. Вярваме обаче, че сред нашите читатели се намират и хора, намиращи сериозен потенциал за развитие на малък и среден бизнес в тази област. В допълнение, по-благородните от нас вероятно откриват най-после едно от мощните средства за справяне с глобалното затопляне.

Изключително наболял проблем, който до голяма степен се отнася до изчезването на невъобразимо големи количества горски масиви по цялото земно кълбо. Такава точка безспорно се явява и Етиопия – държава от североизточната част на Африка. Там ситуацията изглежда меко казано притеснително. По данни на организацията „Farm Africa“, която полага грижи да разшири горските площи в Източна Африка и помага на фермерите да се справят с бедността, горите в Етиопия заемат по-малко от 4% от територията на страната. Замисли се как за сравнение, преди по-малко от 130 години, техният дял е бил около 30%.

Тоест промяната е крайно наложителна.

При нас, ситуацията по този въпрос се развива изключително позитивно. В интервю за Дарик радио професор д-р Милен Балтов – заместник ректор на Бургаския свободен университет и преподавател също в Нов Български Университет, обяснява повече за наблюдаваната тенденция в областта на горските масиви. Той цитира проучвания на Европейския съюз, според които горските площи заемат 4 милиона и 180 хиляди хектара или в процентно отношение, еквивалентът е 37.7% от територията на България. Прочитът на статистиката ни информира, че от 1990 година при страните от Стария континент ръстът на горите е средно със 7%. В България за последните 30 години покритието на дърветата се е увеличило с цели 12%.

В допълнение очакванията на специалистите са тези цифри да продължат да се увеличават. Все повече международни корпорации с регионален бизнес решават заедно със своите служители да засаждат значими площи. Кампаниите са подкрепяни активно и от съответните общини и райони, а често пъти обикновени хора също се амбицират от идеята за облагородяване на населените от тях територии.

Всичко споделено дотук обяснява заглавието на материала ни тази седмица. При градинските центрове, обслужващи корпоративни клиенти, работата от години не е била толкова интензивна и тази тенденция дава възможност за повишаване на оборота. Дървета, цветя, всякакъв вид растения, екзотични храсти, ландшафт решения за служебни и лични пространства се търсят усилено при това от хора, готови да инвестират в тази посока.

Ето и няколко съвета как да превърнеш малкия си градински център в наистина успешно бизнес начинание:

  • погрижи се за външната фасада на твоя център

Градинският ти център трябва да изглежда приятно и приканващо още отвън. По-важното е, обаче, да избереш такава фасада, която разкрива цялата феерия от видове растителност още отдалеч. Избери за твоето работно място - стъклото, което може да е по-скъпо като инвестиция, но е по-ефективно в дългосрочен план и определено придава по-добра визия на центъра. Ако добавиш и една малка градина в предната част на своя имот, ще дадеш полезни идеи на купувачите как да аранжират своето зелено пространство със закупените от теб растения.

  • онлайн присъствие и социалните мрежи

Без значение какъв бизнес управляваш, като част от малките предприемачи, е необходимо да имаш онлайн присъствие, за да бъде твоят бизнес видим за хората. И не е нужно да залагаш на големи разходи в това отношение, за да успееш. Направи Google регистрация на твоя градински център, добави локация, работно време, информация и снимки. Създай Фейсбук страница, в която да споделяш ценна информация и съвети за различни видове аранжировки, грижа за растителността или просто актуални тенденции в ландшафтната архитектура. А защо не заложиш и на един Инстаграм профил, в който да пускаш снимки или Story с новите красоти, които клиентите могат да намерят при теб?

И като заговорихме за онлайн присъствие, един добре изглеждащ уебсайт, винаги печели сърцата на потребителите. Сайтът ти може да бъде семпъл, но да показва актуалната стока и услуги, които предлагаш; да включва контакти за връзка; да добавиш блог, защото хората разчитат на теб като професионалист в областта - да споделиш практически опит и насоки, а не просто да им продадеш ново цвете или дърво.

  • от уста на уста

Колкото и да са се променили начините и каналите за реклама, добрата дума от уста на уста - остава вечна класика. Постарай се така да облужваш клиентите си, че те с удоволствие да се върнат в твоя градински център, но и с още по-голям ентусиазъм да го препоръчат на приятел. Бъди вежлив и любезен в обслужването, предлагай винаги свежи растения, давай съвети.

Ако градинският ти център разполага с богато разнообразие, компетентен екип и портфолио с качествени и устойчиви проекти, то изненадващо или не може да се окаже доходоносно начинание. Разбира се, желанието за развитието, познанията в областта и вариативните подходи към клиентите - са повече от задължителни.