Защо хората напускат работа? Как да спечелиш интелигентен екип и той да поиска да остане с теб!

2018-09-03 Защо хората напускат работа? Как да спечелиш интелигентен екип и той да поиска да остане с теб!

Да можеш, да знаеш, да приложиш, да развиеш и да направиш развитието устойчиво.

Нещо подобно е формулата на бизнеса и екипа. Работата в екип обаче често е една от най-трудно усвоимите като умения на наши земи. Дори при изключително добро желание. Всеки човек е цяла вселена и да научиш една вселена да се сработва с друга се оказва сложно. Единственият вариант е едната вселена да симпатизира на другата, да я обикне под някаква форма, за да иска да работи с нея. Иначе и най-добрите бонуси няма да я стимулират да го прави по правилните причини. Днес ще поразсъждаваме върху правилния екип и върху това защо хората напускат работа.

 

1. Разбира се, причина номер 1 може да бъде ниското, недостатъчното или несправедливото заплащане. Когато заплащането е недостатъчно, човекът живее в непрекъснат компромис с обикновени свои нужди. Докато заплащането е недостатъчно, някак си става некрасиво да чертаем планове, мащаби и големи презентации за развитие. Ако служителите виждат този парадокс е възможно да сметнат, че работодателят не действа с реални стойности и скоро да решат да напуснат.

2. Правилната работа и заплащане, но нетърпим мениджър. Ако си живял на планетата Земя и поне веднъж не си попаднал на труден или непоносим мениджър дори за малко, тогава си късметлия. Повечето хора в някой етап от живота си попадат на такъв тип мениджър и сякаш имат ясния шанс да преценят дали ще работят с такива хора, дали ще търпят и ще подтискат себе си или ще потърсят нова работа и ще минат нататък. Не случайно има една приказка – че хората не напускат компании, а мениджъри т.е. онзи, който прави средата нездравословна.

3. Изискванията, които растат за сметка на все повече работа, без промяна в заплащането. Класика, нали? Лесно е всеки един от нас да повишава изискванията си, но е добре да се запитваме какво даваме в замяна. Понякога дори въпросът не е на заплащане, а на откровено претоварване. Управлението на фирмата не може да види реално, че дадени служители работят двойно, тройно или непрекъснато компенсират липсата на работа от другите или липсата на правилна стратегия за разпределение на работата. Животът на работа се превръща в състезание, което служителят никога не печели. Разбира се, ако е умен, той ще напусне.

4. Безлично отношение под маската на професионалност. Има мениджъри, които се отнасят почти като със семейство със служителите си и такива, които почти не ги приемат за живи същества. Ето две крайни реалности, които ни посочват къде точно се смесват нещата - колко да получиш, колко да дадеш и как да се отнесеш. Ако ти си мениджър, вероятно искаш твоите служители да идват на работа с удоволствие, радост и да знаят, че могат да разчитат на теб. Ако просто си зает да се наслаждаваш на ролята си на шеф и хората не са важни – те напускат. Изречението, с което се оправдаваме е: „това е само бизнес”, когато всъщност в живота – никога не е просто бизнес.

5. Колеги, които правят живота на работа ненужно сложен. Това също е съвсем реално. Има хора, които са специализирани в това да правят „от мухата слон”, но не знаят и не подозират как да направят обратното. Погледни сериозните си, работещи хора и как те възприемат това, защото ако служителят ти е честен той няма да е щастлив да работи в среда не недомлъвки, интриги или неправилно отношение. Не толерирай да се говори зад гърба на другите, но ако ти си мениджър или предприемач, бъди готов да слушаш обективно, да провериш нещата и да виждаш кои хора са коректни отвътре-навън и кои само се стараят да изглеждат такива. Ако последните преобладават – хората напускат.

6. Неспазени обещания. Има хора, които са толкова силни на обещания. Способни са да обещаят кариерно развитие, пътувания, да подмамят служители с няколко скъпи обяда или невероятни планове за превземане на целия свят. Служителят може и да повярва, ако е нов, млад стажант или пък съвсем не вижда, че ръководителят му е твърде смел в обещанията. Когато дойде времето служителят да попита – „А къде са всички неща, които обеща за добрата ми работа?” и е успял да я свърши по-добре от очакваното, тогава... познай в каква смешна ситуация се намира обещаващият! Мениджърът се е оказал със способен служител, но изобщо не е изпълнил своята част. Разбира се, служителят ще потърси ново място, където знаят какво обещават и го изпълняват.

 

Когато искаш да събереш интелигентен екип - като предприемач, мениджър или ръководител на каквото и да е ниво, добре е да наблюдаваш не само какви хора събираш, а какво точно се случва в този екип впоследствие. Интелигентният екип знае как да функционира, да се допълва, да се олекотява от работното бреме и да свърши работата си великолепно. Започни от малък брой хора, които откровено се харесват и си пасват, които биха се срещали, дори ако не работят заедно за една кауза. Ние напускаме работа понякога, защото ни липсва среда, в която да се чувстваме естествено, да се чувстваме полезни и на място.