4 примера за лоялни програми, подходящи за малкия бизнес
Безспорно една от най-ефективните техники за привличане на клиенти, задържането им, а оттам и увеличаване на приходите, е програмата за лоялност. Сигурни сме, че знаеш,
че е много по-лесно да продаваш на настоящите си клиенти, отколкото да търсиш нови такива.
Именно затова програмите за лоялност се оказват толкова ефективен бизнес подход днес. След като вече изяснихме какво представлява програмата за лоялни клиенти и как можеш да създадеш такава, си струва да посочим и конкретни примери. Замислял ли си се по какви начини би могъл да приложиш подобен подход и за своя бизнес?
#1 Лоялни програми, базирани на точки
Това е един от най-често срещаните типове лоялни програми. Те са прости за изпълнение, което ги прави и лесно реализируеми за малки бизнеси. Най-общо казано, основават се на натрупването на наградни точки при покупки, ползване на услуги и други в обекта ти.
За да бъдат натрупани, клиентите обикновено разполагат с индивидуални карти. Те могат да бъдат както физически, така и виртуални. При всяко посещение в обекта ти клиентът валидира картата си на касата и трупа точки.
Впоследствие натрупаните точки могат да бъдат осребрени по различни начини:
➢ С ценова отстъпка като приспадане от общата сума при плащане на каса - нейният размер може да нараства спрямо броя натрупани точки;
➢ Плащане на определени категории продукти/услуги с натрупаните точки вместо с пари - практически клиентът получава продукта/услугата като бонус.
#2 Многостепенни лоялни програми
Този тип програми представляват вид членство на потребителя в твоя бизнес. От него произтичат разнообразни предимства, в зависимост от ранга на съответния клиент.
Обикновено бизнесите класират ранга по показатели като размер на продажби и/или ангажираност. Ранговите системи могат да се групират в няколко категории спрямо определените постигнати критерии.
Ето и конкретен пример за такъв тип програма.
➢ Всеки новорегистриран клиент започва от първо ниво - група “Бронз”, да речем. На този етап той ползва отстъпки в малки размери и за определени артикули.
➢ Когато клиентът направи покупки на стоки на стойност 100 лв., преминава на следващо ниво - група “Сребро”. Тук той може да ползва по-големи отстъпки, а спектърът от артикули, които може да закупи, е още по-широк.
➢ И ако имаме едно последно ниво - група “Злато” за направени покупки над 1000 лв. с натрупване например, клиентът ви може да се възползва от участие в томболи, специални награди и много други преимущества.
Многостепенните лоялни програми са особено мотивиращ фактор за потребителите, независимо дали развиваш бизнес с търговия на дребно, или пък предлагаш услуги.
Колкото по-високо е нивото им, в качеството им на лоялни членове в бизнеса ти, толкова по-стойностни са наградите и/или преимуществата, които получават.
#3 Платени лоялни програми
Обикновено се базира на такси за членство в тематичен клуб, разработен от бизнеса ти. Ако развиваш бизнес с малка книжарница например, това може да е читателски клуб. Всеки член, който плаща такса за участието си, получава достъп до ексклузивни книжни събития с приоритет, за сметка на тези, които не са част от него.
Таксите за участие в платена лоялна програма могат да са еднократни или пък с определена периодичност. Като част от подобна група, потребителят би бил много по-склонен да използва услугите ти и/или да купува продуктите ти, именно поради мисълта, че той членува в твоя бизнес под определена форма.
Тя също може да бъде обвързана с определени отстъпки, награди и други. Те се явяват много мотивиращ фактор за клиента.
#4 Лоялни програми, свързани с благотворителност
Бизнеси в много и различни отрасли, в т.ч. и малки такива, днес стават част от различни благотворителни кампании. Социалната ангажираност е важен фактор в развитието на разнообразни бизнеси днес, а когато клиентите ти бъдат обвързани по някакъв начин, успеваемостта им е много по-голяма.
Лоялните програми, имащи отношение към благотворителност, обикновено са свързани с дадена група артикули, покупки на определена стойност и т.н. Така например, ако имаш магазин за играчки, клиентите ти могат да бъдат поканени да дарят по 1 лв. от всяка своя покупка. Набраните суми ще отидат за благотворителна инициатива, насочена към нуждите на деца.
И не само. Тук вариантите са много и различни. Като управител на магазин за хранителни стоки можеш да насърчаваш клиентите си да дарят определена сума за покупка на храни на хора в нужда. Събраната сума може да бъде насочена към подготовката на пакети с основни храни за хора в затруднение по повод на някой празник.
Програмата може да се реализира и без клиентите ти да даряват. Тя може да се изпълни и по друг начин - бизнесът ти да дари част от оборота през дадения месец за дадена кауза. Това също е мотивиращ фактор за клиента да пазарува от теб повече, с идеята, че ще спомогне за каузата.
Този тип програми не награждават клиентите ти, но ги прави социално ангажирани, защото:
➢ С покупката си клиентите допринасят за добра кауза, а това ги кара да се чувстват доволни и щастливи;
➢ Фактът, че бизнесът ти е социално ангажиран с дадена кауза, автоматично повишава степента на доверие към него.
Прочети още
Как да подготвиш своя магазин или сервиз за автомо...
Подготовката на твоя магазин за сезонните промени е от съществено значение, за да отговориш на променящите се изисквания...
Към статията5 съвета как да продаваш повече за Хелоуин
Независимо дали управляваш местна пекарна, магазин за дрехи или онлайн услуга, има ефективни стратегии, които можеш да п...
Към статиятаПодобри клиентската лоялност като използваш първия...
Първият учебен ден е важен момент не само за учениците и родителите, но и златна възможност за малките и средни бизнеси ...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.