Опознай клиентите си!
Успешните предприемачи биха започнали представянето на всеки нов проект с това изречение. Ние също! И какъв по-добър съвет би могъл да се даде на всеки
стартиращ бизнес, устремен към своето самостоятелно щастие?!
Причината е, че планирането на реализацията на продукта или услугата започва с отговора на важния въпрос: „Към кого е предназначен?”. Да, колко хубаво би било предлаганото от нас да бъде подходящо за максимално широк спектър от хора. Но това в действителност рядко се случва. А и по-добре така. Историята познава редица примери. За тях обаче след малко.
Първо, нека определим кои са идеалните ни клиенти. Какво търсят, от какво се нуждаят, кои са физическите и виртуалните места, на които можем да се срещнем, защо биха избрали точно нашето предложение? Отговорите на тези, а и на още редица подобни въпроси, биха ти помогнали да определиш размерите и спецификата на твоята аудитория. Нужно е да дефинираш ниша за твоя бизнес. Рамки, от които да започнеш твоето приключение. Звучи логично, нали? Иначе как би могъл да знаеш за кого освен себе си работиш?! А дългосрочният бизнес успех разчита именно на своите лоялни клиенти.
Те са тайната съставка на всеки успех. Първо трябва да ги визуализираш, да опознаеш техните нужди и очаквания, и след това да се постараеш да ги задоволиш. Ако подходиш максимално вярно, ще положиш основите за бъдещето си развитие.
Звучи ти, като сложно маркетинг проучване, с което на този етап ще бъде трудно да се справиш?! Все пак твоят бизнес е малък или среден, и не разполагаш с ресурси за подобни сложни проекти. Имаме добра новина за теб.
Със своето широко разпространение в последните няколко години, технологиите създадоха един любопитен феномен. Големите корпорации губят прекия контакт със своите потребители. Те самите силно се объркват покрай толкова изкривени Instagram реалности, но идеята е друга. Мащабните фирми предлагат все повече услуги онлайн: плащане на сметки, пазаруване от разстояние, предварителни резервации и какво ли още не. Да, с така наречените „кукички“ и солидни суми за споменатите маркетинг проучвания те успяват да придобият представа за образа на своя клиент. Но къде е неговият глас? Как изглежда той? Как можеш да разбереш дали е доволен от получаваното или каква промяна би му допаднала?
Изненадващо или не, по тези въпроси малкият и средният бизнес се оказват в далеч по-добра позиция. Със значително по-адекватни и надеждни отговори. Така например къде се чувстваш по-специален. В кварталното магазинче за хранителни стоки, в което чичо Митко след четвъртото ти посещение вече познава не само твоите нужди, но и защо наистина идваш при него? Или пък в големия хипермаркет, в който дори забравят да ти кажат „Добър Ден!“, без да скръцнат със зъби?!
Споменахме, че чичо Митко знае причината да препоръчваш горещо неговото магазинче на приятели и познати. А и как да бъде другояче, като при него човек може да открие вкусен, домашно изпечен хляб. Да, от онзи мекия, с хрупкава коричка, който, ако го вземеш сутрин, изяждаш до половината преди да си се прибрал. Та по-добре, два да си купиш. Ей, така за всеки случай. А кой не обича топъл хляб за закуска? А и колко му е да минеш сутрин през кварталното магазинче! Така или иначе сутрин разхождаш домашния любимец преди работа.
А верният чичо Митко е забелязал правилно. Трябва с нещо да се отличаваш, пък и в нещо да си истински добър. Мъдрите са го казали: „Едно нещо да умееш да правиш, но да го умееш, както никой друг!”. Така ще се отличиш, а и ще си сигурен, че предлагаш продукт от високо качество, при това търсен от всеки.
А станеш ли разпознаваем с едно, най-добре е да се концентрираш върху него. Да градиш бизнеса си около това твое си. За да може след време да разшириш предлагането с още нещо толкова идентично. Например, домашни кроасани!
Може би, такъв подход ти изглежда прекалено лесен, за да е реалност. Но ето и няколко примера. При това достатъчно познати и отдавна доказано успешни. Те ще ти припомнят, че понякога не е нужно да бъдем абсолютни пионери. Особено в модерния, и претъпкан от стоки и услуги свят, важното си остава да правим нещата по-различен начин.
Два подходящи примера в тази посока.
Компанията за онлайн продажби Амазон започва своята дейност изключително и само с продажбата на книги в Интернет. Сайтът стартира през 1995-а година и в първите си три години американският предприемач Джеф Безос решава, че в Амазон ще се предлагат само и единствено книги. Физически книжарници под път и над път. Но за онези книги никой друг не е предлагал такова разнообразие от четива в онлайн пространството. След време мистър Безос разширява портфолиото си и в станалия популярен сайт вече можело да се открият музикални дискове, видео игри, видеокасети, играчки. За да се стигне до днешно време, когато платформата се превръща в една от най-солидните дигитални корпорации в света.
Вторият пример е още по-впечатляващ – марката Vitamin Water. Кой няма нужда от водa?! И колко ли компании по света, и на локално ниво предлагат този продукт. Създателите на бранда обаче съзрели възможност в предлагането на специална вода, обогатена с витамини за възстановяване, и то с конкретна насоченост към атлети и спортисти – аматьори и професионалисти. Така успели да се отличат, фокусирайки се върху производството на един, единствен и на пръв поглед никак неспецифичен продукт.
Вероятно също вече се сещаш за редица подобни примери, доказващи твърдението: Разбереи кой е главният ти продукт или услуга. Открий как изглежда и какво търси перфектният ти клиент. Накарай го да научи за теб. Ако си сред добрите в това, което правиш, хората ще започнат да говорят за теб. А това ще вт помогне да се развиеш и да постигнеш своите поставени цели.
Прочети още
5 стъпки за планиране на успешен месец декември в ...
Декември е един от най-празничните месеци в годината, заради множеството имени дни, Студентския празник, Коледа и ...
Към статиятаКак да подготвиш ефективно своя магазин за дрехи з...
Черният петък се превърна в едно от най-големите търговски събития за годината, предоставяйки значителна възможност на м...
Към статиятаКак да подготвиш своя магазин или сервиз за автомо...
Подготовката на твоя магазин за сезонните промени е от съществено значение, за да отговориш на променящите се изисквания...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.