8 златни правила за успешни продажби
Като всеки друг аспект на бизнеса, продажбата на продукти или услуги има своите специфики. От тяхното познаване и правилно прилагане зависи доколко успешен би бил
като търговец. Всеки бизнес, независимо от сферата му на дейност, има за цел да реализира колкото се може повече продажби. Все пак, това е основният източник на приходи за бизнеса.
Съществуват много и различни тактики за това как да продаваш по-успешно. Тук подбрахме 8 прости, но “златни” правила за по-успешни продажби. Без значение дали са лице в лице, по телефона, или онлайн, тези правила със сигурност биха ти били от полза.
Златно правило #1: Всяка реализирана продажба е стъпка към твоите цели
Твоите цели са движещата сила в твоя бизнес. Независимо дали те се изразяват в нещо малко, като създаване и поддържане на малък фамилен бизнес например, или пък в създаването на голяма корпорация с позиции на международния пазар - целите ти са тези, върху които трябва да фокусираш усилията си. Гледай на всяка успешно реализирана продажба като на стъпка към изпълнението на твоите цели. Това ще те мотивира да продаваш повече и повече.
Златно правило #2: Никога не отказвай съдействие на клиент
В случай на появил се проблем със закупен продукт или използвана услуга, последното нещо, което клиентът би желал да чуе от служител, е „Това не е моя работа.“ Ти или някои от твоите служители може да не е компетентен по конкретния клиентски въпрос, но ти си този, който трябва да му осигури нужното съдействие, за да се намери правилното решение на проблема.
Твоите служители са лицето на бизнеса ти, което автоматично означава, че те са отговорните хора. Търсенето на “виновник” за така създалата се ситуация и отказът от оказване на съдействие на клиент е възможно най-грешният подход, който може да бъде предприет. “Един момент, ще изпратя колега, който ще ви съдейства” е по-добрият вариант от “Това не е моя работа”.
Златно правило #3: Вслушвай се в мнението на своите клиенти
Никога не подценявай позицията (мнението) на своите клиенти. Мнението им има определящо значение за развитието на бизнеса ти, затова се вслушвай внимателно в техните препоръки. По този начин ти им показваш, че те е грижа за тях - обратната им връзка е важна за теб, а те, от своя страна, ще ти се отблагодарят подобаващо - като те посетят отново или те препоръчат на свои близки и познати.
Старай се да създаваш приятелски отношения с посетителите на магазина си. За успешните продажби на един малък бизнес ключово значение има групата на редовните клиенти, а приятелското отношение винаги е печеливш ход.
Златно правило #4: Фокусирай се върху важните задачи
Колкото повече фокусираш времето, енергията и цялостното си планиране върху важните задачи, толкова по-естествен ще е ходът на работата ти. Ако едновременно си собственик и управител, това би била много трудна задача, тъй като разчиташ изцяло на себе си. В тази връзка, важно е да контролираш това, за което си отговорен пряко. Довери се на опитни хора, които да ти помагат в управлението на бизнеса, тъй като сам няма как “да огрееш” навсякъде.
Ако акцентът в работата ти на този етап са продажбите, то фокусирай усилията си върху тях, остави странични дейности като планиране, маркетинг и т.н. на съответните служители, а ти отиди в магазина или офиса и виж на какво ниво е обслужването на клиенти, какъв е клиентопотокът, какво искат посетителите, от какво се интересуват. Това са все важни задачи, по които трябва да работиш сега, за да повишиш продажбите си и занапред.
Златно правило #5: Бъди професионалист в областта си
Ако искаш клиентите ти да ти се доверят, преди всичко трябва да бъдеш искрен с тях и най-важното - да бъдеш професионалист в областта си. Независимо дали продаваш плодове и зеленчуци в малко квартално магазинче, или технологични джаджи в голям търговски център, клиентите се доверяват на експертите в съответната област.
Не се хвали с количеството направени продажби и реализирани приходи - това е твърде познат и безинтересен за клиента рекламен подход. Похвали се с това, което знаеш, с това, в което си експерт. В крайна сметка, идвайки при теб, потребителите не просто искат да купят даден продукт, те искат да получат адекватно обслужване и консултация. Нека си признаем - много често дори самите клиенти не знаят какво искат да купят, а очакват от търговеца да им предложи най-подходящия за тях продукт или услуга.
По този начин у тях се създава чувство на сигурност и надеждност спрямо бизнеса ти, а това продава. Впечатлението, което създаваш в качеството си на търговец, винаги следва да е положително.
Златно правило #6: Не критикувай конкуренцията
Много грешен подход е да критикуваш конкуренцията си - нейните продукти и услуги. Потребителите не възприемат положително сравнения от типа “Колегите от магазин “Х” продават много по-скъпо от нас”. По този начин в очите на клиента изглеждаш твърде отчаян, сякаш ти няма с какво друго да се похвалиш. Изборът на търговец е работа на клиента, той сам следва да прецени кой магазин предлага най-добрите условия спрямо конкретните му потребителски нужди.
Съсредоточи се върху предимствата на твоите продукти, но без да правиш сравнения с тези на конкурентите. Това е много печеливш подход, когато говорим за развитие на успешна търговия. Предложи това, което имаш и изтъкни неговите преимущества - “Ние предлагаме това на тази цена, защото при нас..”, но не и “Ние продаваме това - при нас е много по-добро като качество и цена, отколкото при …”.
Златно правило #7: Предлагай конкретни решения
Продажбата идва в отговор на търсенето на клиента на дадено решение при възникнал проблем. Клиентът може да купува нов модел смартфон по различни причини - защото старият му вече не работи, защото иска по-висока производителност (висококачествена камера, звук, памет и т.н.) или просто защото иска да се сдобие с най-новия модел на дадена марка.
За осъществяването на успешната продажба на каквото и да било (смартфонът е само пример) е нужно да предложиш на клиента конкретното решение, спрямо посочените от него характеристики. Това е съществено предимство за него, тъй като времето е изключително ценен ресурс, а хората не обичат да го пропиляват. Те оценяват това, че точно ти си предложил бързо търсеното от тях решение на проблема, а не си ги занимавал с други излишни неща.
Златно правило #8: Оптимизирай работните си процеси
Днес съществуват множество инструменти, с които работата ти може да бъде максимално улеснена. Има не едно и две мобилни и софтуерни приложения, с които да планираш успешно своите продажби, да изчисляваш безпроблемно брутни и нетни печалби и т.н. Достъпът до подобни възможности значително може да повиши продуктивността ти. Не е нужно да се натоварваш с излишна информация, до която е възможно да достигнеш само с няколко клика.
Вярваме, че познаването на нашите 8 златни правила за успешни продажби ще ти бъдат от полза за бъдещето развитие на твоя бизнес. Знай, че Финтрейд винаги е насреша, в случай че имаш нужда от надежден финансов партньор!
Прочети още
Какви стоки да предлагаш в своя магазин за подаръц...
Декември е месецът на подаръците и празничния дух, затова се очертава като чудесна възможност за магазините за подаръци ...
Към статията5 стъпки за планиране на успешен месец декември в ...
Декември е един от най-празничните месеци в годината, заради множеството имени дни, Студентския празник, Коледа и ...
Към статиятаКак да подготвиш ефективно своя магазин за дрехи з...
Черният петък се превърна в едно от най-големите търговски събития за годината, предоставяйки значителна възможност на м...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.