Grid decor image
Какво ни е нужно, за да създадем привлекателно coworking пространство?
Предприемачество и Нови бизнес идеи 2019-07-30

Какво ни е нужно, за да създадем привлекателно coworking пространство?

Работно пространство за споделено ползване или познато по света с наименованието coworking space се появи официално в българска среда преди цели 7 години, през 2012-та.

Първата

компания, повлякла крак в тази бизнес ниша, е международната компания ‘betahaus’ с основен клон – Берлин. И досега пространството остава единственото с международни офиси в европейските градове Барселона, Хамбург, малко изненадващата дестинация – Тирана. А отскоро и италианският финансов център - Милано присъства на beta картата. 

От мулти-културния център на най-богатата европейска икономика преди точно десетилетие се заражда идеята за обособяване на работно място за професионалисти на свободна практика. Всъщност акцентът се поставя върху алтернативни (в повечето случаи стартиращи) компании с нужда от пространство за малки екипи, работещи по проекти в рамките на няколко месеца. Към момента офисите на betahaus в Берлин са два: в кварталите Kreuzberg и Neukölln.

Именно от източните части на Берлин започва и приключението на Александър Михайлов – изпълнителен директор на компанията „Бетахаус България“ АД. След като през 2009-а е част от екипа на стартиращия проект betahaus Berlin, той напуска Германия. Целта му е логична: да организира и развие подобно пространство и в родния си град. Връщайки се назад във времето Сашо говори за преживяване тип авантюра, но в крайна сметка отлично премислена и впоследствие оказала се успешна.

Но как?! Къде се крие тайната съставка и какво е нужно, за да се създаде привлекателно работно пространство? И не на последно място: как betahaus продължава да се отличава от конкурентите в столицата ни?

С тези главни, но и с много други въпроси, пристъпи прага на чисто новото място на бранда за споделено работно пространство. След близо 7 години обитаване на старата телефонна палата в Лозенец (по документи 3 етажа, с обща площ малко под 1000 кв.м), Александър Михайлов и екипът му отварят нова страница в развитието си. И то каква!

Митичният адрес и едно от най-креативните места на творческа София  - „Шипка 6“ е дом на betahaus от април досега. Мястото категорично впечатлява!

По официални документи използваният трети етаж се разгръща разкошно със своите 1205 кв.м. Мащабни тавани, същинско богатство от слънчева светлина, отделни работни зони, за които малко по-късно ще поговорим.... Всичко, до което достига погледа въодушевява. Да кажем накратко - посетителят мигновено е спечелен от подчертано вдъхновяващата атмосфера.

Новото при нея в сравнение с телефонната палата в Лозенец са големия брой уютни кабинки за разговори и срещи. Всички те с прозрачни витрини за повече светлина. От една от тях изскача Методи Терзиев – управляващият директор на първия coworking space. Както винаги енергичен, готов за позитивен разговор, хубава шега или покана за спортен полуден. От повече от три години отговаря за устойчивото развитие на betahaus. И свързаното с него благоразположение на обитателите му.

Започваме разговора с обиколка на мястото – бивша изложбена зала, изцяло реконструирана от архитектурното студио DontDIY. Пространството включва 170 работни бюра, групирани в различни зони. Компаниите наематели на betahaus sofia основно са от IT сектора. За разлика от конкурентните пространства обаче, тук целта на екипа е да събират разнообразни професионалисти. На път за близкия диспенсър можеш срещнеш усмихнати експерти от рекламата, дигиталния маркетинг, архитектурата, дизайнери, фин-тек гурута и богат асортимент от свободно наети симпатяги.

Всички те – българи и чужденци, дори в средата на лятото са запълнили наличните позиции. Всъщност Методи Терзийски споделя един изумителен факт: “компаниите, работещи в betahaus са преди всичко мечтано лоялни към бранда.“ Нещо повече, 90% от тях  ползват предоставяните им услуги вече повече от 5 години. В началото фирмите наемат собствен офис за период от половин година. След това за още 6 месеца. Накрая решават, че не се нуждаят от друго място. Въпреки, че някои от компаниите отдавна могат да си позволят собствен офис, те избират споделеното работно място. А причините са всякакви и най-разнообразни.

Най-съществените отново ни споделя управляващия директор на betahaus: “И компаниите, и индивидуалните клиенти остават доволни най-вече от отличното отношението и приобщаващите активности, организирани от екипа ни. Годините опит в този бранш ни обогатиха и ни убедиха в едно.

Лесно можеш да осигуриш на хората комфортни стол и бюро. Или пък надеждно облачно пространство за съхранение на информация и нечувано бърза интернет връзка. Малко по-трудно ще ти е да намериш пространство с 3000 кв.м., но ще го откриеш. Ще впечатлиш с последната дума на технологиите по отношение на сигурност, работни и почивни зони.

Но, ние ot betahaus най-вече се стремим да предоставим на нашите клиенти правилния лично за тях подход и полезни социални активности. Това са двата компонента, с които клиентите се превръщат в твои партньори. При това в дългосрочен план. Локацията също значи много за бъдещите наематели. Все пак всички знаем какъв дух носи адресът „Шипка 6! “.

Както и Методи споменава опитът, натрупаните през годините знания, идеята да разработваш качествен, а не на-всяка-цена мащабен продукт, вниманието към детайла и споделените преживявания са от водещи. Останалото вероятно ще го намериш и при конкуренцията. А тя според управляващия директор на betahaus влияе изключително позитивно на сектора.

В последните две-три години предлагащите споделени работни пространства се активизират. Изникват все по-нови и нови места. Някои от тях с по-добра инфраструктура и дори с малко по-ниски от възприетите цени.

Оказва се обаче, че лоялните клиенти са склонни да платят дори повече, ако са сигурни в стойността на получаваната услуга. Средата, социалните контакти, активностите, взаимодействието и комуникацията с другите обитатели заемат челно място в положителната обратна връзка.

Реално погледнато споделеното пространство намира своите клиенти по естествен начин. Към момента betahaus разчита на най-добрата реклама  - от човек на човек, от уста  на уста. Не търси излишна показност,  не  дразни интернет потребителите с ненужни рекламни кампании. Процесът се случва напълно естествен начин.

Логиката е: „клиентите ни са доволни, те постоянно са тук. Хайде  да измислим как  да им се отблагодарим. Ще им предоставим по-интересни начини за работа, ще ги запознаем помежду им, ще ги накараме да разберат колко ценим техните качества. Техните продукти и услуги.“

Разговорът ми с Методи Терзийски насочи разсъжденията ми и в друга съществена посока. До колко този тип места са популярни в световен мащаб? Какви ползи носят те на бизнеса?

Ето по-интересните факти от различни статистически проучвания по цял свят. Данните са отчети на организациите: Colliers International, Gensler — U.S., JLL, Instant Offices — Flexible Workspace Trends and Predictions, Cushman & Wakefield и др. Подробната информация разгледай тук: https://bit.ly/2ZGXRwl

  • През май 2019-а в световен мащаб се намират над 35 хиляди споделени работни места, разполагащи се на 521 млн кв.км.
  • Глобалният coworking пазар се изчислява на приблизително 26 милиарда долара.
  • Очакваният ръст на споделените работни пространства до 2022-а година се изчислява на 6% годишен ръст за Щатите и 13% за цял свят.
  • За справка през 2018-а година броят на coworking местата се е увеличил с 16% за САЩ и 36% по цял свят. Процентното увеличение е на годишна база, в сравнение с предходния период – 2017-а година.
  • Очаква се търсенето на споделени работни пространства от страна на бизнеса да се увеличи с 40% от сегашните нива. Като тенденцията основните потребители на услугата да преминават от големи към корпоративни компании. Любопитно: към момента в световен мащаб екипите на компаниите използващи coworking места са от по средно 7 служителя.

Очевидно този тип отворени пространства от ден на ден се превръщат във все по-предпочитано място за обсъждане, реализиране и анализи на проекти. Интересен е въпросът какъв е процентът българи, чували за подобни места за  работа и колко от тях са работили или биха ползвали услугите на подобен тип работна среда.

Ето и отговора предоставен ни от проучване на консултантската компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton.

Обемът на споделените офис площи в София към началото на 2019-а  възлиза на 33 000 кв. м. Тази стойност се равнява на близо 2% от общото предлагане на офиси от така наречените клас А и Б.

В допълнение, прогнозите на Cushman & Wakefield са в световен план, а също и у нас, споделените работни пространства и броят на техните ползватели да продължат да растат с бързи темпове. Процесът ще случва активно в близките няколко години.
Източник: economic.bg - https://bit.ly/2K95qWJ

В България, а и в Европа, честа причина за избора на споделено работно място си остават високите стойности на наемите за офиси. Финтрейд със своята услуга Финтрейд Инвест предоставя на фирмите от сектора малък и среден бизнес възможност за инвестиционен заем с индивидуален погасителен план. Кредитната линия е подходяща, когато са ти необходими пари за разширяване и модернизиране на бизнеса, за оптимизиране на разходите за дейността. Включително и в случаите, когато искаш да преминеш към варианта за споделено работно пространство.

Повече за Финтрейд Инвест прочети тук: https://fintrade.bg/invest.

„Coworking пространството прилича на ежедневието ни“ – споделя управляващият директор на betahaus Bulgaria – Методи Терзийски. “В хола у дома се чувстваш по един начин. Там настройката ти е леко по-разфокусирана. По-скоро си склонен да нахвърлиш и изследваш всякакви лични и чужди идеи.

В кабинета ти обаче обстановката се променя. Средата е по-творческа и лична. Тук разполагаш с потенциал за създаване на конкретен продукт или услуга. При това по специфичен и предварително планиран начин.

Кухнята предразполага за финализиране  на работния проект. А спалнята – е, да това си е твоето място за анализ, лична равносметка и съзерцаване на постигнатото.“.

Така и екипът на betahaus се стреми да създаде интересни, отличаващи се зони за работа на всеки един от своите клиенти.

На разположение им се предоставят:

  • отворено работно пространство - бюро, удобен ергономичен стол, диспенсър за вода, интернет връзка.
  • офиси подходящи за екипи с различна големина – 4 + 2, 6 + 2 и 16 + 4 човека.
  • конферентни зали.
  • получават шумоизолирани пространства – кабинки за срещи и бизнес разговори, или просто за творчество.
  • споделена кухня, оборудвана с кафемашина, миялна, хладилник и посуда. Както и все по-важните за съвременния мултитаскинг човек - зона за хапване и релакс.

А, както знаем, идеите, понякога може да дойде и на някое стъпало пред пространство. То също ти се предоставя.

Все повече успешни предприемачи по света говоря за жизненоважния фактор креативните и ефективните експерти да работят и живеят в подходяща за тях среда. А, когато тя е изградена от хора с близки до техните профили, резултатите и качеството са въпрос на време. Тук се съдържа и една от многото причини споделеното работно пространство да се превръща във все по-предпочитано служебно място. Спокойната и вглъбена атмосфера, усмихнатите хора, високите тавани, вдъхновяващата слънчева светлина, комуникативното разположение са фактори модерният човек да мисли мащабно и различно.

Това  е целта и на компаниите, предлагащи тези услуги.  Идеята е в края на деня всички да бъдат доволни. И успешни.

Повиши оборота на своя бизнес

Вземи финансиране до 50 000 лв.

Кандидатствай arrow icon

Прочети още

Grid decor image

Финансиране за твоя бизнес

Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.

Заяви фирмен кредит онлайн.

Заяви фирмен кредит онлайн.

Кандидатствай arrow
Получи безплатна консултация.

Получи безплатна консултация.

Заяви среща arrow
Имаш въпроси? Обади се сега!

Имаш въпроси? Обади се сега!

+359 700 200 33 0700 200 33 (без допълнително таксуване)