Умееш ли да водиш проект? Съвети за малък и среден бизнес
Да умееш да управляваш проект е специфично умение. Освен това е и уравнение с много неизвестни. Дори едни от най-добрите проектни мениджъри често се оказват
изненадани в процеса на работа. Въпреки доброто планиране, интелигентни системи и инструменти на бизнеса, проектното управление носи със себе си много въпросителни.
Често едва 30% от започнатите проекти във фирмите успяват до доведат до край, с очакваните резултати. Причината най-често е комуникацията, претоварването или загубата на фокус. В малкия и средния бизнес, като предприемач и ръководител на фирма, ти можеш да измислиш своя система, своя база, на която да ръководиш проектите си. Преимуществата ти са толкова много!
„Моето определение за успех?
Колкото повече активно и практически ангажиран си, толкова по-успешен ще се чувстваш.”
– Ричард Брансън
Ключът на добре ръководеният проект е ангажираността – твоята собствена и на колегите. Колко силно искаш да реализираш идеята си? Виждаш ли вече ясно как се разгръща във времето? Долавяш ли кои колеги са най-добри за дадени задачи? Дали си добър ръководител на проектите си? Хайде, време е да отговорим на тези въпроси!
Какво означава всъщност проект?
Помисли над следните думи: проект, да проектираш, да създадеш предварителна представа, рамка, идеи, план за действие и да разпределиш задачите в проекта по роли.
Ето няколко знака, че имаш скрити и полезни умения:
- Ти умееш да си представяш нещата в развитие, в прогресия и имаш визията как да се случат
- Често предвиждаш какво ще се случи предварително. Умееш да виждаш както голямата перспектива на нещата, така и детайлите.
- Обичаш да подаваш задачи, да „създаваш” полезна работа за останалите.
- Организираш и анализираш добре. Можеш да прецениш рисковете и точния момент във времето, когато да задействаш своя план.
- Имаш интуицията на предприемач, на собственик на свой личен бизнес.
- Умееш да водиш делова среща, да комуникираш. На последно място по ред и на най-важно място по приоритет: ти си умел комуникатор. С лекота говориш пред хора, знаеш точно как да представиш дадена идея, обясняваш добре и те разбират още в самото начало.
Това е едно от най-важните неща! Толкова много проекти се разпадат именно заради неуспех при комуникацията. Най-често: Някой е забравил да каже на другия нещо. Нещо е разбрано погрешно. Нещо не е проверено или проговорено отново и така нататък.
Колко от уменията отбелязваш като свои? Запиши ги! Ако все още не чувстваш, че имаш нужната база, не се безпокой. Управлението на проекти е подобно на мускулите – т.е. тренира се с времето.
Съветите за нов или млад бизнес
Използвай малки задачи, поддържай яснотата на високо ниво, а темпото на проектите си активно, интензивно и не оставяй участниците в проектите да „заспиват” или да разчитат само на твоите искания. Личната роля на всеки един е много важна!
Организирай срещите в минимална на брой група, прави ги съдържателни и поставяй задачите за срок около седмица. Много често на проектите не се отдава достатъчно чувство за спешност, защото има текущи административни задачи, които отнемат по-голямата част от времето.
Планирай срещите с екипа всеки понеделник, например, за да покажеш, че точно този проект е от равносилна важност с останалата работа във фирмата. През останалите дни ще имате възможност да действате. Ако го направиш в петък, то със сигурност през уикенда една част от информацията ще изчезне и ще сте изморени от останалата работа.
Да погледнем по-нататък. Със сигурност, за да бъдеш добър проектен мениджър са ти нужни още умения. Започни да гледаш на повечето дейности в живота като на проект. Например – закупуването на кола или ремонта вкъщи. Имаш фаза на проучване, на събиране на необходимите материали и доставчици, на бюджетиране.
Всъщност, ние непрекъсното сме тренирани от живота, за да умеем да управляваме проекти и това е изумително!
Следващото умение, което ти е нужно – добро бюджетиране и финансиране!
Да предположим, че е дошла брилянтна идея и виждаш, че може да бъде приложена практически. За да бъде планът ти реален и стратегически, ти е нужен добре направен бюджет и ясна идея за финансирането. Дали ще теглиш кредит или ще използваш наличен ресурс?
Как ще разпределиш средствата? Направи различни редове и колони, ако не ти се използва наличен софтуер. Направи бюджета и напиши разходите – колко и къде, какви средства са ти нужни, както и на кой етап. Помни, че като предприемач една от основните ти черти е гъвкавостта и готовността за действие!
Премерените рискове и добре управляваните решения са за предпочитане при проектите. Огромна част от опита се натрупва и в самото управление. Записвай си всичко, което излиза в процеса на проекта, защото то ще стане твоята лична база за учене. Следващият път ще знаеш и можеш малко повече, а с по-голямата увереност идват и по-големите крачки. Започни от малките проекти, за да може един ден смело да се устремиш и към по-мащабни!
Прочети още
5 стъпки за планиране на успешен месец декември в ...
Декември е един от най-празничните месеци в годината, заради множеството имени дни, Студентския празник, Коледа и ...
Към статиятаКак да подготвиш ефективно своя магазин за дрехи з...
Черният петък се превърна в едно от най-големите търговски събития за годината, предоставяйки значителна възможност на м...
Към статиятаКак да подготвиш своя магазин или сервиз за автомо...
Подготовката на твоя магазин за сезонните промени е от съществено значение, за да отговориш на променящите се изисквания...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.