Как да създам програма за лоялни клиенти?
Програмата за лоялни клиенти е сред маркетинг тактиките, приложими в глобален план, които са отговорни за привличането на лоялна клиентска база и задържането на текущата.
Редица големи вериги магазини практикуват този подход успешно.
Макар и мнозина малки търговци да смятат, че подобна бизнес тактика е неприложима за тях, в следващите редове ще те убедим, че това съвсем не е така. За същността на лоялните програми, ползите им и за това как да създадеш такава за клиентите си говорим в следващите редове.
Какво е програма за лоялни клиенти и какви ползи има за бизнеса ти?
Лоялната клиентска програма е практика, с която се цели насърчаване на покупките в магазина и задържане на вече привлечените клиенти. Основават се на ползването на определени преимущества от редовните клиенти на магазина - по-ниски цени, награди, индивидуални оферти и други.
Преимуществата могат да имат много и различни проявления - от покупката/използването на определени продукти/услуги на по-ниска цена, през получаването на определени подаръци, до трупане на бонус точки за следващи покупки.
С програмата за лоялни клиенти всеки бизнес си поставя три основни цели:
- Повишена лоялност към бранда, продуктите и услугите му;
- Увеличение на приходите посредством повече продажби;
- Събиране на данни за всеки индивидуален клиент, които помагат за установяване на потребителското поведение, навици, тип покупки и други, които могат да се използват за последващите маркетинг активности.
Лоялната клиентска база може да увеличи приходите ти, като увеличи продажбите и ти даде възможност за бизнес растеж. Този маркетинг инструмент определено работи, нужно е само да знаеш как да го интегрираш за своя бизнес.
Как да създам лоялна програма за клиенти в 6 лесни стъпки?
Както стана ясно, създаването на ефективна програма за лоялни клиенти е дейност, която би могла да донесе редица ползи за бизнеса ти. Тук ще ти представим 6 ключови стъпки, от които да се ръководиш при първоначалното ѝ създаване.
#1 Проучи внимателно настоящите си клиенти
Това е първата и може би най-важна стъпка, когато планираш създаването на лоялна програма за бизнеса си. Проучването има за цел да установи коя е основната група от клиенти, използващи продуктите/услугите ти.
Познаването им ще ти помогне да определиш по какъв начин да ги мотивираш, за да пожелаят да станат част от тази програма. Имай предвид че не всичките ти потребители ще са заинтересовани от подобен тип програми.
Ключът тук е, че познавайки аудиторията си, ще си наясно кои са мотивиращите фактори за включването им в клуба на лоялните клиенти.
#2 Обмисли типа преимущества, които членовете на програмата за лоялност ще получават с участието си
Както вече споменахме в началото, видовете предимства за членовете на програми за лоялност могат да варират значително. Много важен момент тук е да се определи типа награди и/или комбинация от тях, които резонират с дейността ти.
Конкретни примери за предимства, които можеш да използваш в твоите лоялни програми, са:
- Безплатни продукти;
- Отстъпки и индивидуални оферти от редовните цени на предлаганите стоки/услуги;
- Безплатни мострени продукти - част от нов асортимент например;
- Шансът да бъдат спечелени награди-изненади също е особено мотивиращ за клиентите;
- Безплатни услуги;
- Подаръци-изненади, получавани от страна на бизнеса периодично - по повод празници и други.
#3 Програмата за лоялност следва да е проста и лесна за използване
Никой не обича да губи време в сложни и трудноизпълними процедури. Ето защо, колкото по-трудоемка за реализация е твоята лоялна програма, толкова по-незаинтересовани ще са клиентите ти от нея.
С други думи, когато интегрираш лоялна програма за бизнеса си, се стреми тя да е лесно реализируема. Това ще рече, че твърде сложните процедури по заявяване на карта за лоялност на пример, участие в томболи, игри, покупка с намаление и други, следва да редуцирани.
Разбираемостта е другото ключово качество на програмите за лоялност. Клиентът трябва да знае какво получава с участието си в подобна програма, как участва, къде (в кои обекти) може да се възползва от своите преимущества. В противен случай възникват обърквания и неуредици, които демотивират клиента и той е по-вероятно да се откаже, отколкото да продължи да участва.
#4 Участие в програма за лоялност - да е мобилно и многоканално
Съвременният потребител използва своя смартфон активно. Наред с това, той е част от много и различни социални мрежи, ползва приложения и какво ли още не, което съвременните смарт устройства му дават.
Това ще рече, че лоялните програми на бизнеса ти следва да са разработени по начин, който да осигурява достъпност на потребителя през смартфона му, компютър или таблет - достъпен и функционален уебсайт, мобилна апликация и т.н.
Клиентите ти следва да бъдат информирани периодично за актуални отстъпки, валидни за тях като лоялни потребители. Да могат да проследяват в реално време набора си от събрани бонус точки например и други подобни своевременни нотификации са ключът към поддържането на висока ефективност за лоялните ти програми.
#5 Често допусканите грешки и как да ги избегнеш
Факт е, че често се учим от грешките си и в правенето на бизнес това не прави изключение. Е, тук обобщаваме за теб едни от най-често допусканите грешки при разработката и реализацията на програми за лоялност:
- Практиката да се начисляват бонус точки, които са с определен срок на валидност, се е доказала като разочароваща за клиентите и затова не ти го препоръчваме;
- Недостатъчна осигуреност на продукти/услуги, валидни в рамките на промо период, също е съществен недостатък, който много търговци допускат;
- Недобра информираност от страна на бизнеса по отношение на условията за участие, възползване и други - с други думи, когато клиентът се обърне към теб с информация, то следва да получи адекватна и достоверна такава;
- Твърде много имейли увеличават риска от това същите да попаднат в папката спам - информирайки клиентите си регулярно, но не прекалявай, защото кампанията ти ще има негативен ефект.
Стреми се да избягваш тези грешки при реализацията на твоите промо кампании и те уверяваме, че ще си спестиш много разочаровани клиенти.
#6 наградите - едновременно цени, но и с лесен достъп до тях
Добре е наградите, предвидени в промо кампанията ти, да се отличават с висока стойност, но не за сметка на времето, в което ще могат да бъдат получени. Тук насочваме вниманието ти към достъпността.
Никой не обича да чака твърде дълго, за да получи своя подарък за лоялност. Ето защо, ако ти реализираш този маркетинг инструмент на база натрупани бонус точки и печалба от това, увери се, че тяхното натрупване до целта няма да е толкова труднодостижима цел за клиента ти.
Искаш да създадеш програма за лоялни клиенти и имаш нужда от допълнително финансиране? Разгледай предложенията на Fintrade за бизнес кредити в подкрепа на дейността ти.
Прочети още
Какви стоки да предлагаш в своя магазин за подаръц...
Декември е месецът на подаръците и празничния дух, затова се очертава като чудесна възможност за магазините за подаръци ...
Към статията5 стъпки за планиране на успешен месец декември в ...
Декември е един от най-празничните месеци в годината, заради множеството имени дни, Студентския празник, Коледа и ...
Към статиятаКак да подготвиш ефективно своя магазин за дрехи з...
Черният петък се превърна в едно от най-големите търговски събития за годината, предоставяйки значителна възможност на м...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.