Мърчандайзинг и защо подредбата на стоките в магазина е толкова важна?
Визуалното ни възприятие оказва най-силно влияние върху действията и решенията ни, особено когато става въпрос за покупка. При осъществяването на търговия на дребно, неслучайно редица
търговски обекти залагат именно на визията в представянето на своите продукти. Бизнесът осъзнава, че потребителите са визуални същества. В хаоса на забързаното ежедневие именно цветът, светлината и оформлението са тези, от които зависи дали потребителят ще направи покупка, или не.
В теорията на бизнеса се е утвърдил термин, който обединява в себе си няколко техники за аранжиране и оформление на стоките в магазина ти - мърчандайзинг. Тук обръщаме внимание на този важен аспект от бизнеса.
Същност на мърчандайзинга и значението му за търговията на дребно
Мърчандайзингът е термин, който обединява съвкупност от техники за аранжиране на стоките в твоя магазин, с които се цели повишаване на продажбите на конкретен продукт или селекция от продукти. Обикновено в магазините дадена група стоки си има определено място, а целта на мърчъндайзинга е да подобри тяхното представяне посредством различни техники за аранжиране и да фокусира вниманието на клиента върху тях. Мърчандайзингът може да се организира на различни нива - национално, в конкретен търговски канал или за конкретно определена търговска верига.
В прилагането на различните мърчандайзинг политики се използват и различни рекламни материали за по-ефективно внушение. Такива се поставят на витрини, стелажи и други места в търговския обект. За малкия предприемач от особено важно значение е да представи успешно своя инвентар на потенциалните си купувачи.
В някои случаи за това е необходим кратък рекламен текст, разположен в близост до продукта, в други - подходящ рекламен банер; има и аранжировка, посредством използване на звуци, светлина и други. Важно е клиентът ти да намери бързо и лесно търсения продукт в магазина, а това е възможно, благодарение на ефективния мърчандайзинг.
Стратегии за успешен мърчандайзинг
Два са важните аспекти, около които следва да се съсредоточим при прилагането на мърчандайзинг стратегии:
#Стратегически мърчандайзинг
Стратегическият мърчандайзинг цели да доведе до по-дългосрочни резултати за бизнеса. Често тази мърчандайзинг стратегия се възприема като набор от основни правила за аранжиране на категории стоки в магазина. С други думи, същият може да намери израз и като централизирана политика на фирмата ти, която определя правила за организация и аранжиране на предлаганите продукти по точно определен начин.
#Тактически мърчандайзинг
Краткосрочните промоции са обектът, върху който се фокусира тактическият мърчандайзинг. Той е насочен към сезонни и локални промоции, свързани с лансиране на нови продукти и други с краткосрочен характер. При тактическия мърчандайзинг се използват различни допълнителни рекламни материали - стикери, лепенки банери и други, които фокусират вниманието на клиента върху точно определен продукт.
Няколко основни елемента на мърчандайзинга, с които да продаваш повече
Няколко са факторите, които участват в изграждането на визуалната привлекателност на асортимента на твоя магазин. Тук ти представяме накратко основните от тях:
#Цветове и шрифтове
Изборът на цветове и шрифтове е особено важен при рекламирането на твоите продукти в магазина. От тях зависи до каква степен ще въздействаш на клиентите си върху решението им за покупка. В мърчъндайзинга обикновено се залага на силни цветове, тъй като те са в състояние да привлекат вниманието на клиента по най-бързия начин. Все по-често срещана практика е да се използват и по-приглушени тонове, с които се цели придаване на чувство за уют и спокойствие. При избора на цветове и шрифтове от значение е типът продукт, за който е предназначен мърчандайзингът.
#Светлина
Добрата светлина е решаваща за намерението на клиента да купи от твоя магазин. Светлината е важна, както по отношение на интериора на търговския обект, така и при аранжирането на продуктите. Данни от различни проучвания са категорични, че слабо осветените помещения се асоциират със стрес и безпокойство - емоции, които отблъскват клиента и го карат по-бързо да напусне магазина. Ето защо е важно да акцентираш върху осветлението в магазина си, витрините и стелажите. Колкото повече е осветено и колкото по-ясни и видими за клиента са продуктите, заедно с техните етикети и цени, толкова по-вероятно е клиентът да остане в магазина ти за по-дълго и да закупи от него.
#Аранжировка на продуктите
Неслучайно различните категории продукти в магазина са подредени по сходни характеристики. Ако става въпрос за хранителен магазин например, млечните продукти са в единия край на магазина, месните в другия, а тестените изделия в третия. Този модел на подредба е важен и следва да бъде утвърден във времето, тъй като клиентите, които посещават редовно магазина ти, знаят точно къде да намерят това, което търсят.
При липса на логично подреждане на стоките, клиентите ти ще изпитват затруднения да намерят търсената от тях стока, следователно, ще се откажат бързо от търсенето си, за да го купят в друг магазин евентуално. Дори и тези, които за първи път идват в магазина ти, инстинктивно биха потърсили продукт като масло, да речем, не къде да е, а при млечните продукти. Нелогично е то да бъде поставено във витрината с меса например.
#Музика и аромат
Макар че не се категоризират като визуални елементи, музиката и ароматът са тактилни усещания, които също бихме могли да отнесем към мърчандайзинга. Те успешно могат да бъдат приложени като допълнение на изложените по-горе елементи. Съвкупността от цветове, светлина, музика и аромат могат да създадат уникална атмосфера, с която клиентите да асоциират само твоя магазин.
Привличането на вниманието е първата стъпка към успешния мърчандайзинг, но как да го задържиш впоследствие?
Ако си успял да привлечеш вниманието на клиента, твоят мърчандайзинг е направил първата успешна стъпка, сега обаче е важно тази тенденция да се запази и занапред. Тук ти представяме още няколко съвета, с които успешно да се справиш с тази задача:
#Твоята марка и пак твоята марка
Твоите продукти са средството, с което реализираш печалбата на своя магазин, но зад тях стои твоята марка. Постарай се тя да бъде забелязана - нека посреща клиентите на входа, в магазина, а и когато излизат от магазина. Не всеки бизнес има собствена марка продукти, но името на магазина ти е твоята марка, за която си струва да работиш усилено, за да остане задълго в съзнанието на потребителите.
#Дори и най-добрата промоция не би могла да компенсира изчерпаната наличност
В тази връзка, не бива да допускаш стоката ти да бъде изчерпана, особено ако за същата е имало мащабна промоционална кампания. Разбира се, че няма артикул, който да е неизчерпаем, но това би демотивирало клиентите ти да пазаруват от теб повторно.
#Празните стелажи не говорят добре за твоя магазин
Грижи се за това стелажите ти да са винаги запълнени със стока. Празните рафтове в един магазин предизвикват у клиента негативни емоции и са в ущърб на продажбите ти. Пълните витрини и стелажи имат съвсем друго въздействие - асоциират се със сигурност от клиента и по-високо ниво на доверие към магазина ти.
Надяваме се, че настоящият материал ти е бил от полза и сме успели да ти разясним защо мърчандайзингът е толкова важен за бизнеса ти днес. В случай че имаш нужда от допълнителни оборотни средства за повече продажби или по каквато и да е друга финансова причина, Финтрейд може да ти съдейства!
Прочети още
Какви стоки да предлагаш в своя магазин за подаръц...
Декември е месецът на подаръците и празничния дух, затова се очертава като чудесна възможност за магазините за подаръци ...
Към статията5 стъпки за планиране на успешен месец декември в ...
Декември е един от най-празничните месеци в годината, заради множеството имени дни, Студентския празник, Коледа и ...
Към статиятаКак да подготвиш ефективно своя магазин за дрехи з...
Черният петък се превърна в едно от най-големите търговски събития за годината, предоставяйки значителна възможност на м...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.