Опознай клиентите си!
Успешните предприемачи биха започнали представянето на всеки нов проект с това изречение. Ние също! И какъв по-добър съвет би могъл да се даде на всеки
стартиращ бизнес, устремен към своето самостоятелно щастие?!
Причината е, че планирането на реализацията на продукта или услугата започва с отговора на важния въпрос: „Към кого е предназначен?”. Да, колко хубаво би било предлаганото от нас да бъде подходящо за максимално широк спектър от хора. Но това в действителност рядко се случва. А и по-добре така. Историята познава редица примери. За тях обаче след малко.
Първо, нека определим кои са идеалните ни клиенти. Какво търсят, от какво се нуждаят, кои са физическите и виртуалните места, на които можем да се срещнем, защо биха избрали точно нашето предложение? Отговорите на тези, а и на още редица подобни въпроси, биха ти помогнали да определиш размерите и спецификата на твоята аудитория. Нужно е да дефинираш ниша за твоя бизнес. Рамки, от които да започнеш твоето приключение. Звучи логично, нали? Иначе как би могъл да знаеш за кого освен себе си работиш?! А дългосрочният бизнес успех разчита именно на своите лоялни клиенти.
Те са тайната съставка на всеки успех. Първо трябва да ги визуализираш, да опознаеш техните нужди и очаквания, и след това да се постараеш да ги задоволиш. Ако подходиш максимално вярно, ще положиш основите за бъдещето си развитие.
Звучи ти, като сложно маркетинг проучване, с което на този етап ще бъде трудно да се справиш?! Все пак твоят бизнес е малък или среден, и не разполагаш с ресурси за подобни сложни проекти. Имаме добра новина за теб.
Със своето широко разпространение в последните няколко години, технологиите създадоха един любопитен феномен. Големите корпорации губят прекия контакт със своите потребители. Те самите силно се объркват покрай толкова изкривени Instagram реалности, но идеята е друга. Мащабните фирми предлагат все повече услуги онлайн: плащане на сметки, пазаруване от разстояние, предварителни резервации и какво ли още не. Да, с така наречените „кукички“ и солидни суми за споменатите маркетинг проучвания те успяват да придобият представа за образа на своя клиент. Но къде е неговият глас? Как изглежда той? Как можеш да разбереш дали е доволен от получаваното или каква промяна би му допаднала?
Изненадващо или не, по тези въпроси малкият и средният бизнес се оказват в далеч по-добра позиция. Със значително по-адекватни и надеждни отговори. Така например къде се чувстваш по-специален. В кварталното магазинче за хранителни стоки, в което чичо Митко след четвъртото ти посещение вече познава не само твоите нужди, но и защо наистина идваш при него? Или пък в големия хипермаркет, в който дори забравят да ти кажат „Добър Ден!“, без да скръцнат със зъби?!
Споменахме, че чичо Митко знае причината да препоръчваш горещо неговото магазинче на приятели и познати. А и как да бъде другояче, като при него човек може да открие вкусен, домашно изпечен хляб. Да, от онзи мекия, с хрупкава коричка, който, ако го вземеш сутрин, изяждаш до половината преди да си се прибрал. Та по-добре, два да си купиш. Ей, така за всеки случай. А кой не обича топъл хляб за закуска? А и колко му е да минеш сутрин през кварталното магазинче! Така или иначе сутрин разхождаш домашния любимец преди работа.
А верният чичо Митко е забелязал правилно. Трябва с нещо да се отличаваш, пък и в нещо да си истински добър. Мъдрите са го казали: „Едно нещо да умееш да правиш, но да го умееш, както никой друг!”. Така ще се отличиш, а и ще си сигурен, че предлагаш продукт от високо качество, при това търсен от всеки.
А станеш ли разпознаваем с едно, най-добре е да се концентрираш върху него. Да градиш бизнеса си около това твое си. За да може след време да разшириш предлагането с още нещо толкова идентично. Например, домашни кроасани!
Може би, такъв подход ти изглежда прекалено лесен, за да е реалност. Но ето и няколко примера. При това достатъчно познати и отдавна доказано успешни. Те ще ти припомнят, че понякога не е нужно да бъдем абсолютни пионери. Особено в модерния, и претъпкан от стоки и услуги свят, важното си остава да правим нещата по-различен начин.
Два подходящи примера в тази посока.
Компанията за онлайн продажби Амазон започва своята дейност изключително и само с продажбата на книги в Интернет. Сайтът стартира през 1995-а година и в първите си три години американският предприемач Джеф Безос решава, че в Амазон ще се предлагат само и единствено книги. Физически книжарници под път и над път. Но за онези книги никой друг не е предлагал такова разнообразие от четива в онлайн пространството. След време мистър Безос разширява портфолиото си и в станалия популярен сайт вече можело да се открият музикални дискове, видео игри, видеокасети, играчки. За да се стигне до днешно време, когато платформата се превръща в една от най-солидните дигитални корпорации в света.
Вторият пример е още по-впечатляващ – марката Vitamin Water. Кой няма нужда от водa?! И колко ли компании по света, и на локално ниво предлагат този продукт. Създателите на бранда обаче съзрели възможност в предлагането на специална вода, обогатена с витамини за възстановяване, и то с конкретна насоченост към атлети и спортисти – аматьори и професионалисти. Така успели да се отличат, фокусирайки се върху производството на един, единствен и на пръв поглед никак неспецифичен продукт.
Вероятно също вече се сещаш за редица подобни примери, доказващи твърдението: Разбереи кой е главният ти продукт или услуга. Открий как изглежда и какво търси перфектният ти клиент. Накарай го да научи за теб. Ако си сред добрите в това, което правиш, хората ще започнат да говорят за теб. А това ще вт помогне да се развиеш и да постигнеш своите поставени цели.
Често Задавани Въпроси
Кои сме ние?
Финтрейд Файнанс е небанкова финансова институция, специализирана в кредитирането на микро и малкия бизнес. Наш основен приоритет е да осигурим достъп до финансови средства на широк кръг от представители на малкия бизнес в България.
Какво предлагаме?
Предлагаме разнообразни финансови решения в областта на кредитирането за бизнеса, основно категоризирани в три кредитни продукта – „Fintrade Оборот“, „Fintrade Plus“ и „Fintrade Инвест“.
Какви са критериите за кандидатстване?
За да кандидатстваш за кредит от Финтрейд Файнанс, е необходимо да представител на дружество или ЕТ, което развива дейност, независимо от сектора, в който оперира. Кандидатстването става само от името на юридическо лице или ЕТ.
Какви са ползите, ако взема финансиране от Финтрейд?
Получаваш финансови средства спрямо индивидуалните си бизнес нужди. В зависимост от избрания кредитен продукт, ползваш преференциални условия. Развиваш бизнеса си успешно с надежден кредитен партньор.
Прочети още
Подобри клиентската лоялност като използваш първия...
Първият учебен ден е важен момент не само за учениците и родителите, но и златна възможност за малките и средни бизнеси ...
Към статията4 грешки, които да избегнеш при подготовката на би...
Периодът около първия учебен ден е един от най-вълнуващите и натоварващи в годината, както за родители и ученици, така и...
Към статията5 насоки как да стартираш успешен бюти бизнес
Бюти индустрията просперира. Студиа за красота, фризьорски салони, естетични центрове и т.н. се отварят сравнително чест...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.