8 съвета за успешен сладкарски бизнес

Стартирането на собствен сладкарски бизнес е начинание, от което би могъл да реализираш значителни печалби, ако го разработиш по правилния начин. Тази форма на предприемачество може да има различни изрази - от малък търговски обект, през производствена база/цех за сладкарски изделия, до луксозно заведение за сладкарски изделия и кафе напитки.

Без значение дали ще обслужваш клиенти в сладкарницата си, или ще развиваш собствен магазин за предлагане на сладкарски изделия, има няколко неща, които си струва да знаеш, преди да се захванеш с това начинание. И по отношение на стартирането на собствен сладкарски бизнес, и по отношение на бъдещето му развитие, следните няколко съвета ще ти бъдат наистина от полза.

1.Регистрирай своя сладкарски бизнес по надлежния ред

Това е първата и може би една от най-важните стъпки при старта на какъвто и да било бизнес. Когато регистрираш фирма с предмет на дейност производство и/или търговия с храна, съществуват няколко специфични изисквания. Да приемем хипотетично, че искаш да отвориш сладкарница. Освен регистрация на фирма, следва да се направи и регистрация в Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ); да се сключи договор със Служба по трудова медицина, с цел осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд за персонала; ако планираш оборот над 50 000 лв. или оборотът ти надхвърли тази сума впоследствие, следва да се регистрираш и по ЗДДС.

Помещението, в което ще осъществяваш дейността си, следва да отговаря на всички хиегиенни и законови изисквания относно оборудване, пожарна обезопасеност и т.н. Наличието на касов апарат е едно от задължителните изисквания за търговските обекти, а регулярните проверки на различни институционални нива, особено когато става въпрос за хранително-вкусовата индустрия, са нещо съвсем естествено.

2.Избери приспособимо за този тип бизнес място

Каквато и форма на сладкарски бизнес да предпочетеш, изборът на подходящо помещение има определящо значение за неговия старт и развитие. Много важен аспект тук е приспособимостта му към типа дейност.

Ето защо, ако предстои да избираш място, което да превърнеш в заведение за хранене или производствен цех, много важен аспект имат достъпността и проходимостта. С други думи, при избора на помещение следва да си отговориш на следните въпроси - до колко на теб, твоите служители, доставчици на суровини и/или клиенти би им било удобно да посетят или транспортират суровини и готова продукция точно до това място?

В случай че предстои да наемеш помещение, следва да се запознаеш с възможностите му за реконструкция и ремонт, разходите за наем; продължителността на договора и периода за отдаване под наем, доколко и дали в наема са включени комунални разходи например.

Не забравяй, че задължително условие е в помещението да бъде осигурен санитарен възел, вода, климатик и вентилационна система.

3.Избери правилната локация за твоя сладкарски бизнес

Когато става въпрос за сладкарница и/или магазин за сладкарски изделия, следва да помислиш доколко мястото е комуникативно? Печеливша локация за обособяването на сладкарница например са детски, развлекателни или образователни центрове. Също и места с концентриран клиентопоток - в близост до търговски центрове и по-големи фирми например.

Локацията на търговския обект, бил той сладкарница или магазин, в който ще се предлагат различни изделия, без възможност за консумация на място, има определящо значение за развитието на бизнеса. За успешното локализиране на този тип обекти важат едни критерии, при избора на индустриално помещение - цех за производство на сладкарски изделия например, важат други.

При втория вариант, да речем, комуникативността не е чак толкова важно качество, стига мястото да е съобразено с разгледаните във втора точка съвети. Базата за производство на сладкарски изделия може да се намира в индустриалната зона, на което и да е населено място, стига да има добре изградена пътна мрежа за достъп до нея.

4.Осигури висококачествено оборудване 

Професионалното и качествено оборудване принципно изисква значителни разходи. От тази инвестиция обаче зависи и качеството на произвеждания и/или предлаган продукт. Ако не просто ще търгуваш със сладкарски изделия, а ще предлагаш на клиентите си собствено производство, ще трябва да осигуриш машини за месене на тесто, печка за печене, хладилни уреди, миялни машини, хладилни витрини, кафе машини и други.

Разбира се, ще са ти необходими и стандартните за едно заведение за обслужване на клиенти оборудване - маси, столове и други, с които да се постигне търсеният уют в твоето заведение.

5.Обърни внимание на доставчиците на суровини и/или стоки за бизнеса ти

Суровините, използвани в производството на сладкарски изделия, следва да бъдат също толкова внимателно подбрани, за да се гарантира качеството на крайния продукт. Когато става въпрос за храна, не бива да се прави компромис в това отношение, а ключово значение има също и изборът на надеждни доставчици.

В случай че няма да си производител на сладкарски изделия, а ще се довериш на доставката на готови продукти, които ще препродаваш, добре е да се довериш не на един, а на няколко доставчика. 

6.Заложи на персонал, който има нужните умения и квалификация

Подборът на персонала често е залог за успеха на сладкарския ти бизнес. При реализиране на печалба от собствено производство на сладкарски изделия, следва да осигуриш значително повече и квалифициран персонал - сладкари, технолози, продавач-консултанти, хигиенисти, мениджър по производството, маркетинга, счетоводител и т.н., според размера на компанията.

В случай че само ще предлагаш сладкарски изделия в сладкарница, ще са ти нужни сервитьори, баристи, хигиенисти и евентуално допълнителен персонал, в зависимост от размера на твоето заведение.

7.Приложи различни рекламни стратегии

За никого не е тайна, че рекламата струва пари, а същата има ключово значение за всеки един бизнес, в т.ч. и сладкарският. Съществуват множество и различни стратегии за реклама. Един от евтините и достъпни е раздаване на листовки и разпространението им в пощенски кутии по домовете.

За новостартиращи бизнеси изключително работещ подход представляват различните видове лоялни програми. Най-често те се изразяват в получаването на карта с персонализирана отстъпка при покупка от твоя магазин и/или посещение и консумация в сладкарницата ти.

Ако става въпрос за сладкарница, голямо значение има и интериорът. Можеш да се погрижиш за репутацията на своята сладкарница, придавайки ѝ индивидуален стил с подбора от мебели, цветове и аксесоари. Фирмените опаковки, прибори и салфетки също могат да бъдат брандирани с логото ти за по-силно рекламно въздействие.

8.Направи си примерен финансов план

Не бива да пропускаме и финансовата страна около започването на собствен бизнес в областта на сладкарството. При стартиране в новото начинание, от полза би ти бил не толкова професионален, колкото примерен финансов план, който включва следните елементи:

  • наем и/или покупка на помещение;
  • ремонт или някакъв вид реконструкция на обекта, в случай че са необходими;
  • разходи по регистрация на фирма и придобиване на изискуемите разрешителни;
  • оборудване, обзавеждане на обекта;
  • разходи по закупуване на суровини и/или продукти;
  • регулярни разходи за персонал, комунални услуги и други, свързани с дейността.

Съвсем ориентировъчна и без претенции за изчерпателност, нашата прогноза е следната: инвестицията в собствена сладкарница възлиза на стойност около 10 до 30 хил. лв., а възвръщаемостта ѝ - от година и половина до три години, като това зависи от множество фактори.

В случай че искаш да оптимизираш максимално своите разходи, както по отношение на първоначална инвестиция, така и при следващото управление на твоя бизнес, добра идея е да се довериш на външни изпълнители по отношение на счетоводство, реклама, кредитиране и други.