Да спечелиш добрите клиенти

2018-09-24 Да спечелиш добрите клиенти

Кога е време да спрем да настояваме и да обърнем внимание на бизнеса си

 

В жизнения цикъл на всеки бизнес идва момент, в който нещата сякаш си стоят на едно и също място. Постига се една равновесна точка и не чувстваме съществена промяна за известно време. Обикновено тогава собствениците на бизнеса започват да се чудят за бъдещето на растежа на компанията си, дали нещата се получават добре и какво точно не правят по правилата.

Кога идва време да спрем да настояваме за повече клиенти и да обърнем внимание на бизнеса си?

Как е възможно да правиш всичко „по правилата” и бизнесът ти да няма особено развитие? Защо се случва и обратното – да изграждаш бизнеса по един ненаписан път, по по-нестандартен начин от този в учебниците, на семинарите или на колегите и бизнесът ти да процъфтява? Един и същи въпрос занимава масово умовете - как да спечелиш добри клиенти, как да имаш редовни клиенти и как да намираш правилните хора, които да са доволни от това, което предлагаш.

Интересно е да анализираш защо те липсват, ако липсват в момента и твоят случай  е такъв. Временна ли е липсата им или вече от около шест месеца, например не идват подходящите хора при теб.

Ето върху какво можем да се замислим заедно.

Предмета на дейност

На първо място, разгледай предмета си на дейност, помисли за това какъв тип хора привличат твоите продукти и услуги. Къде живеят, общуват и се движат тези хора? Какви книги четат, изобщо каква е тяхната среда и как обичат да общуват? Може да имаш чудесен продукт, но ако той не се намира в тяхната среда или не е популярен там, те няма и как да открият фирмата ти или да узнаят за нея. Дали не си рекламирал в едни и същи среди твърде дълго? Ето и следващият важен момент.

Общуването с клиентите

Клиентите са онези бижута, без които нашата дейност не може. Затова си струва да изградиш своята индивидуална комуникационна стратегия с тях. Как се отнасяш към неподходящите клиенти и как поощряваш подходящите? Ще ги разделяш ли или просто ще предприемеш едно и също поведение към всички? Даваш ли им достатъчно възможности да опознаят дейността ти? Защо не и теб самият – хората често предпочитат да закупят нещо, знаейки точно кой подпомагат, защото така изборът им е съзнателен. Напиши малко повече на сайта си – защо се занимаваш с това, какво постигаш и дай отзиви от клиенти с тяхното разрешение.

Може ли бизнесът ти сам да намира клиентите си?

Това е много интересен въпрос, за който можеш да се запиташ. Какво би станало, ако няма реклама и пазарните условия са различни, ако интернет изчезне дори? Колко човека познават бизнеса ти и говорят за него? Има ли такива, които се чувстват дори лично ангажирани да те подкрепят в дейността ти? Оказва се, че това са решаващите критерии, които водят бизнеса ти нагоре или успяват да го задържат на мястото си, когато условията станат по-трудни за овладяване. В бизнеса сигурността е винаги нещо субективно, защото в днешно време, условията се променят интензивно. Единственият начин е да бъдеш преди тях, да ги изпревариш, а това е цяло изкуство.

Ключовата дума - постоянно обновление

Кога за последен път промени сайта си, подхода си, дизайна или асортимента си? Кога за последен път се срещна с напълно нови хора от нова среда? Всички обичаме нещата да са свежи, нови и да имаме разнообразие в дейностите си. Помисли кои са нещата, които можеш да освежиш и промениш в бизнеса си, защото те ще добавят нови щрихи и ще разгърнат дейността ти по нов начин. Направи обновленията така, че да са забележими, но да не ти костват ценни ресурси, които вече си предназначил за неотложните си задачи. Защо не събереш колегите или пък съвършено нова група хора и не се заемете да помислите какво точно можеш да направиш по-цветно и по-интересно в дейността си, колкото и сериозна да е тя? Запиши всички идеи и резултати от срещата. Там могат да се озоват твоите нови проекти и начинания.

На кого се възхищаваш?

Ето още един важен въпрос. Тези хора, които ти е най-приятно да срещаш и от които научаваш най-ценни неща са възможно най-добрите клиенти на дейността ти. Подобното привлича подобно. Колкото по-добре се хармонизираш с тях и себе си по този начин, толкова повече дейността ти ще придобива този облик. Подражавай, без да копираш, с цел да учиш нови неща, но не за да ги натрупаш като знания, а за да ги опиташ – да експериментираш дейно с тях. Опитвай това, дори и бизнесът ти е да е невероятно успешен, защото това е най-важният ключ под ръка, с който ще отвориш следващата врата към развитието на дейността си.