Изкуството да се вслушваш в идеите на служителите си
Много заети с бизнес делата си малки предприемачи чуват идеите на хората, които управляват, без да се вслушват наистина в тях. Мениджърите често имат поглед
върху цялата „картина“, но чрез развитие на уменията за слушане, те могат да разберат по-добре какво се случва ежедневно в компанията. Изкуството да се вслушваш в идеите на екипа и да разпознаваш стойността на информацията, независимо от нейния източник, може да доведе до подобрения в бизнес процесите.
Способността активно да се вслушваш в думите на околните има няколко аспекта:
- Слушането изисква достатъчно внимание, за да се осъзнае същността на това, което казва говорещият. Активното слушане изисква твоята пълна съсредоточеност.
- Слушането също изисква разбиране на контекста на съобщението, а именно: „Служителят предоставя ли добра информация?“; „Какъв е контекстът на съобщението му?“; „Има ли задни мотиви в това, което казва?“; „Как тази информация може да бъде приложена на практика за подобряване на производителността на бизнеса и неговия основен резултат?“. Отговорите на всички тези въпроси дават полезна информация за управлението на бизнеса.
- Последният елемент на слушането е оценяването. Добрите малки предприемачи трябва да положат всички усилия, за да останат безпристрастни при оценката на това, което казват работниците, и да могат да проследят следните направления: предоставя ли служителят коректна информация на база своя опит и прилага ли доказателства в подкрепа на това, което казва.
По наше мнение има осем основни насоки, които може да спазваш, за да подобриш уменията си за вслушване в идеите на служителите си. Следвайки ги, ще имаш възможност: да разбираш по-добре нуждите и желанията на екипа си; да получиш ценни идеи, които да внедриш в работния процес; да проследиш какви са нагласите в бизнеса ти на различните организационни нива; да индикираш потенциален проблем и да вземеш навременни мерки за неговото отстраняване.
#1 Повече време за диалог между мениджър и подчинен
Ако офисът ти е винаги зает, телефонът звъни и те прекъсват други служители, няма да получиш цялото съобщение, неговия контекст и да успееш да анализираш последиците за бизнес операциите. Вариант е да намериш спокойно място, да задържиш всички обаждания и да се фокусираш върху това, което служителят казва. Чрез избягване на разсейването ще развиеш способността си да се вслушваш истински в това, за което ти говорят.
#2 Фокус, фокус, фокус
Може да имаш пълен списък от дейности, планирани за деня, и да обмисляш следващия въпрос от дневния ред, когато трябва да се съсредоточиш върху нещо, което служителят споделя. Нашият съвет е да не забравяш, че след комуникацията, твоята работа е да оцениш какво ти предава като данни подчиненият, а това изисква пълен фокус. Затова остави всичко друго на страни и “наостри” уши.
#3 Без прекъсване
По наше мнение друг важен аспект при разговорите е да не прекъсваш служителите преди да завършат своята гледна точка. Те ще оценят оказаното им вниманието, а ти ще можеш да се фокусираш върху това, което ти говорят, а не върху собствените си мисли, пропускайки същността на казаното от отсрещната страна.
#4 Комуникирай безпристрастно
Друга наша препоръка при комуникацията с подчинените е да останеш безпристрастен. Всички имаме предубеждения, които могат да рамкират неправилно коментарите на даден човек в екипа. Например, ако ти смяташ, че служителите никога не трябва да поставят под въпрос твоя авторитет, може да пропуснеш възможността да опростиш дадена бизнес операция. Един подчинен може да предложи по-продуктивен начин за обработка на поръчки. Добрите идеи могат да дойдат от всеки източник, така че остави личните пристрастия и се вслушай във всяка дума.
#5 Търси ключови точки в разговора
Друга насока за изкуството да се вслушваш е свързана с извличане на ключови точки от разговора. Не само хората от екипа ти, но дори най-добрите оратори, могат да прескачат от тема в тема при комуникационния процес. Твоята задача е, като ръководител, да извлечеш основните направления, които служителят очертава и да ги подредиш в разбираема последователност. Вслушай се в малките детайли, които показват реално важни елементи.
#6 Записки, записки и пак записки
Следващият съвет е свързан с водене на записки по време на общуването. Това показва на служителите, че наистина ги слушаш. Още повече, твоите бележки могат да бъдат повторно прегледани от теб на един по-късен етап. И, разбира се, може да е трудно да запомниш всички ключови точки, ако не ги запишеш. Така че е добре винаги да имаш под ръка нещо за писане, за да отбележиш главните моменти от разговорите с екипа.
#7 Повторение на съществените теми
Препоръчително е в края на комуникационния процес мениджърът да повтори всички съществени засегнати теми. Може да повториш това, което служителят е казал със собствените си думи. В много случаи двете страни имат различни гледни точки, а обобщението на разговора ще гарантира точна картина на казаното.
#8 Даване на обратна връзка
Допада ни това, че служителите могат да получат обратна връзка от прекия си ръководител. Добре е да осигуриш такава независимо дали е положителна или отрицателна. Работещите идеи биха могли да бъдат наградени с позитивен отзив, а тези, които имат нужда от подобряване - да се върнат на масата за обсъждане. С твоя помощ те могат да бъдат прецизирани и вкарани в действие.
Ще бъдеш изумен от това, което може да откриеш, научиш и приложиш, просто докато се вслушваш в думите на служители и колеги. Слушането и по-точно истинското вслушване в идеите - е умение, което може да бъде изградено от собствениците на малък и среден бизнес за подобряване на търговските операциите, за избягване на конфликт на интереси в рамките на организацията и за научаване на това, което е наистина важно за екипа.
Затова следващия път не просто слушай, а наистина се вслушвай в останалите!
Прочети още
Какви стоки да предлагаш в своя магазин за подаръц...
Декември е месецът на подаръците и празничния дух, затова се очертава като чудесна възможност за магазините за подаръци ...
Към статията5 стъпки за планиране на успешен месец декември в ...
Декември е един от най-празничните месеци в годината, заради множеството имени дни, Студентския празник, Коледа и ...
Към статиятаКак да подготвиш ефективно своя магазин за дрехи з...
Черният петък се превърна в едно от най-големите търговски събития за годината, предоставяйки значителна възможност на м...
Към статиятаФинансиране за твоя бизнес
Fintrade дава възможности за развитие на малкия бизнес. Нашата работа изисква да се доверяваме на клиентите си и знаем, че това си струва труда.