Как да развиеш бизнеса си успешно: 6 изпитани бизнес съветa?

2021-07-14 Как да развиеш бизнеса си успешно: 6 изпитани бизнес съветa?

В първите няколко години от развитието на микро и малкия бизнес фокусът върху оцеляването е съвсем естествено явление. С времето обаче бизнесът следва да приоритизира своите процеси в посока развитие и растеж. Това е единственият начин компаниите да станат конкурентноспособни и да осигурят икономическото си благосъстояние в дългосрочен план.

Съществуват няколко изпитани съвета, с които да работиш в тази посока, а тук събрахме за теб шест от тях. Всеки един от изложените тук съвети за развитие на бизнеса е приложим по отношение на твоята организация, без оглед неговата големина и сектор на развитие.

Запази съществуващите си клиенти

Безспорно привличането на нови клиенти е сигурният път към растеж на бизнеса, но не по-малко важни са съществуващите клиенти. Наличната клиентска база е тази, която ще гарантира  постоянни продажби и генериране на постоянни приходи. Новите клиенти, от своя страна, са тези, които ще доведат свежите инвестиции в твоя бизнес.

За да се развива успешно, бизнесът има нужда и от двата типа клиенти, но запазването на съществуващите клиенти е една идея по-важният приоритет, ако искаш да задържиш бизнеса си дълго на пазара. Наборът от редовни клиенти говори и за високо ниво на доверие към бранда - фактор, чието значение има ключова роля за рентабилността на съвременния бизнес.

В идеалния случай, бизнесът разработва стратегии, които, от една страна, задържат старите клиенти, но от друга - привличат и нови такива.

Искай препоръки от доволните си клиенти

В търсенето на правилния подход за привличането на нови и запазването на старите такива, един от начините да го направиш, е като помолиш настоящите си клиенти за препоръки.

Вероятно си чувал си за маркетинг модела “от уста на уста”, а сега имаш идеалната възможност да се възползваш от него. Много по-вероятно е кръгът от познати на твоите постоянни клиенти да се превърне в твой целеви пазар, съставен от напълно нови за бизнеса ти клиенти именно благодарение на препоръките.  Ето и някои конкретни примери, с които да стимулираш препоръките от редовните си посетители:

  • помоли сегашните си клиенти да предложат продуктите/услугите на бизнеса ти на техни познати, които биха имали интерес;
  • стимулирай рефералите си с код за отстъпка при следващо пазаруване;
  • насърчавай получаването на обратна връзка от клиентите си в уебсайта ти и/или социалните мрежи на бизнеса ти;

Ограничи разходите си

В търсенето на правилния път към растежа, анализирай внимателно разходите, свързани с управлението на бизнеса ти. Това има съществено значение за нарастването на приходния паричен поток, от който до голяма степен зависи и темпът на развитие на бизнеса. Съществуват два конкретни подхода по отношение ограничаването на разходите:

  • премахни стоки/услуги, които са с ниска ефективност и/или не генерират никаква печалба за бизнеса ти;
  • заложи на нови тактики и стратегии за ефективен маркетинг и продажби;

Бъди внимателен в оптимизирането на своите разходи, тъй като някои действия могат да повлияят негативно върху крайния резултат. Важно е планирането на подобни ходове да са добре обмислени, а действието им да е в дългосрочен план.

Увеличи пазарния си обхват

Няколко са тактиките, с които можеш да увеличиш пазарния обхват на своя бизнес. Ето кои ти предлагаме ние:

  • Откриване на търговски обекти на нови места

Тук нямаме предвид само физически обекти, а и онлайн магазини например. В последните няколко години създаването на собствен електронен магазин от нулата с оптимална инвестиция и базови познания за работа с интернет и компютър става напълно възможно.

  • Насочване към нова демографска група

Понякога ключът към разрастването на бизнеса стои в насочването към демографска група, различна от настоящата целева аудитория. Това е възможно посредством интегрирането на нова услуга, нов продукт, нови канали за комуникация, подходи в рекламирането и какво ли още не.

С прилагането на тези два модела за достигане до нови пазари, не само увеличаваш продажбите си, но и правиш своя бизнес модел по-стабилен. Винаги е добре да разчиташ на по-широка група от целеви клиенти, отколкото на твърде тясна такава.

Включвай се в търговски изложения

Участията на бизнеса ти в организираните различни търговски изложения спомага за утвърждаването ти като лидер в местната индустрия.

Тези събития привличат хора, които се интересуват от подобен тип продукти/услуги. Ето защо те представляват директна възможност за осъществяване на продажби към тях. Тази потребителска група, от своя страна, може да се превърне в база от редовни клиенти на твоя бизнес.

Гледай на търговските изложения като на  събития, които предоставят набор от нови възможности, промоционални кампании и сътрудничество с други по-малки или големи представители на бизнеса в твоя сектор

Фокусирай се в конкретна пазарна ниша

Развитието в конкретна пазарна ниша е цел, към която може да се устреми всеки микро и малък бизнес, превръщайки се в “голямата риба в малкото езерце”. Това е един от начините, чрез който да разшириш своя бизнес успешно, като предложиш качествен и уникален продукт/услуга на конкретна тясна група от клиенти.

Ключов момент тук е, че твоята целева аудитория не може да купи подобен продукт или да се възползва от подобна услуга от друг контрагент на пазара, а само от теб или максимум един-двама като теб.

Важно е да потърсиш тази група потребители от големия пазар, чиито потребителско търсене все още не удовлетворено напълно или частично. След това е нужно да се концентрираш върху удовлетворяването на тези потребителски нужди с поддържането на постоянно високо ниво на качество и достъпност.

За нуждите на устойчивия растеж, избери пазарна ниша, която:

  • има достатъчно интерес към това, което предлагаш, за да си сигурен, че този целеви пазар ще генерира сигурни продажби впоследствие;
  • ти позволява да позиционираш продуктите си на цена, която минимум осигурява оцеляването на бизнеса ти, а в най-добрия случай осигурява и добра печалба.

Бизнес развитието и растежът са цел, към която се стреми всеки собственик на бизнес. В действителност са необходими премного време и усилия, за да постигнеш целите си - важно е да имаш необходимото търпение, за да пожънеш отлични резултати.

Ако една стратегия не работи, то значи тя не е правилната за твоя бизнес. Не се отказвай, а продължавай да търсиш най-правилния път. В случай че ти е необходима финансова подкрепа, не забравяй, че Fintrade e верният съюзник на малкия бизнес!