Как да вземеш решение дали да отвориш нов обект?

2020-08-07 Как да вземеш решение дали да отвориш нов обект?

Добавянето на втори, трети или пореден обект към твоя малък бизнес носи много ползи: по-разширена зона на обслужване, по-бързо време за реакция на обаждания от клиенти, добавена стойност към твоя първоначален бизнес и други. Причините да отвориш нов обект са много, но преди да осъществиш това, е нужно да направиш някои сметки, да осигуриш оборотни средства, да анализираш определени ситуации и да прецениш всички важни предстоящи операции. 

За да те улесним във вземането на решение дали да отвориш нов обект, предлагаме да разгледаш и да си отговориш на следните въпроси:


1. Намери ли идеалното място за нов обект? 
Определено трябва да се вземат предвид външните фактори при претегляне на опциите за разширяване на бизнеса. Един от тези фактори е местоположението. Преди да закупиш или вземеш под наем даден имот, е необходимо да се направи щателно проучване. Така ще се увериш, че местоположението е подходящо за твоя малък бизнес. Съображения, които може да вземеш предвид, са: обем на уличния трафик, близост до конкурентите, лесен достъп, място за паркиране и много други. Също така те съветваме да обърнеш внимание на разходите за закупуване или вземане под наем на недвижими имоти и лизинговите ставки. Консултация с банкер с опит в недвижими имоти може да бъде ценен вариант, който ще ти помогне да вземеш информиран избор.

2. Само от теб ли зависи функционирането на бизнеса?
Много малки фирми се състоят от собственик и няколко души помощен персонал. Ако успехът на твоя малък бизнес зависи от теб и хората, които се срещат с теб лице в лице, а ти не можеш да бъдеш на две места едновременно, това би затруднило целия процес. Планирането на срещи с клиенти става проблемно и ти трябва да пътуваш често между няколко локации.

Например, ако си адвокат или сертифициран финансов съветник, клиентите ти ще искат да говорят с теб лично. Те ще се нуждаят от твоя персонален съвет. В случай че имаш малък бизнес за почистване на офиси, може би, за теб ще бъде по-лесно да намериш добър ръководител на екип, който да управлява допълнително разширяващия се бизнес модел. Ако фирмата ти не може да съществува без личното ти присъствие във всеки един обект, преосмисли създаването на нов такъв.

3. Планира ли разходите по отваряне на нов обект? 
В случай че искаш да отвориш нов обект, е възможно да не се нуждаеш от допълнителни средства за управлението на втори офис. Не забравяй обаче да изчислиш и планираш разходи като:

  • Месечен наем или допълнително изплащане на ипотека;
  • Застраховки;
  • Ново оборудване - офис мебели, производствено оборудване, нови табели и т.н.;
  • Разходи за заплати и осигуровки на новите служители;
  • Разходи за поддръжка, комунални услуги;
  • Разходи за реклама;
  • Други.

Съветът ни преди да отвориш нов обект е да прецениш дали той няма да “удави” вече съществуващия ти бизнес с допълнителни разходи. Препоръчително е да си планирал всичко предварително, за да няма изненади на по-следващ етап. Преди отваряне на допълнителен филиал и разширение на дейността, е добре да се увериш, че вече съществуващите, са стабилни.

4. Кои процеси биха имали нужда от новоназначен персонал? 
Отваряйки нов обект, ще имаш нужда от новоназначени служители за него. Вероятно ще има дейности, които биха могли да бъдат поети от наличния персонал или от теб самия. Като например: счетоводните операции за всички обекти, подаването на информация към дистрибутори, доставчици и клиенти. Още преди откриването на обекта е важно да се определят функциите, които могат да се изпълняват от настоящия екип и тези, които изискват нов.

5. Можеш ли да поддържаш еднакви нива на качество във всички обекти? 
Може би си майстор коафьор във фризьорски салон, който претегля плюсовете и минусите при отваряне на допълнителен обект. Практиката ти се е разраснала и очакваш това да продължи. Ако обаче посетителите искат да те видят в главния ти салон, може да не са щастливи от това да бъдат поставени на заден план и обслужени от друг фризьор, опериращ под шапката ти.

Това важи за всеки бизнес, чиито клиенти са очаквали определено равнище на качество от теб и твоя екип. Ако нивото на обслужване намалее, когато отвориш нов салон, репутацията ти ще пострада и това ще доведе до голяма загуба за малкия ти бизнес. Затова нашият съвет е да се обградиш с добри специалисти и служители, които ще поддържат реномето ти при отварянето на нов обект.

6. Има ли други начини за разширяване на бизнеса ти?
Преди да наемеш нов офис или вземеш под наем обект, отговори на въпроса: дали има по-добър, по-малко рисков начин да добавиш стойност към бизнеса си? Възможно е да генерираш повече финанси на текущото си местоположение, като наемеш повече хора или възложиш на външни независими изпълнители част от дейностите си. Може да разшириш предлаганите от теб продукти или да удължиш работното време. Обмисли всички алтернативи, преди да решиш да предприемеш крачка към отваряне на нов обект.

Ако не виждаш спънка и можеш да отговориш на всички предизвикателства, произтичащи от горните въпроси - действай. А ние, от Финтрейд, помагаме на предприемачи като теб да реализират пълния си потенциал, осигурявайки финансиране според специфичните нужди на всеки бизнес. Можем да ти помогнем да осъществиш плановете си за развитие чрез осигуряване на оборотни средства за: разширяване и модернизиране на бизнеса, оптимизиране на разходите за производство, зареждане на стока, обогатяване на асортимента в обекта, ремонт и освежаване или закупуване и подмяна на инвентар.