Как дигиталното присъствие помага на малкия бизнес да оптимизира своите маркетинг разходи?

За собствениците на фирми от сектора малък бизнес да отделят специален бюджет за маркетинг дейности представлява трудна задача. Особено във времена, когато разликата между приходната и разходната част на отчета не е особено голяма. Но, ако не се възползваш от предимствата, които предоставя дигиталния маркетинг, то бъди сигурен – изпускаш страшно много възможности за развитие.

Затова тази седмица се спряхме на няколко полезни начина как да задържиш разходите си за реклама непроменени, разчитайки повече на дигиталните канали за нейното разпространение.

Социалните мрежи

Започваме с най-лесно достъпния маркетинг инструмент - присъствието на твоята фирма в социалните мрежи. Дори и да си предприемач от по-старо поколение, трябва да признаеш - Facebook, Instagram, LinkedIn и Twitter осигуряват безкрайни варианти за достигане на потенциални клиенти на твоите продукти или услуги. Именно тези платформи са мястото, където на сравнително ниски цени можеш да научиш подробности за потребителските навици на бъдещите или настоящите си клиенти – какви са техните интереси, къде в интернет пространството прекарват по-голяма част от времето си, на каква реклама реагират позитивно, какъв е обществено-социалният им статус и др.

Регулярното ти присъствие в социалните мрежи в наши дни изглежда като абсолютно задължително за всякакъв тип фирми. Тук е моментът да уточним обаче, че ежеседмичното споделяне на стената на красиво изработени визии с остроумни текстове към тях вече не е достатъчно. За да предизвикаш интереса на аудиторията, предлаганото от теб съдържание трябва да притежава някаква добавена стойност, да предоставя пряка или непряка полза за потребителите. Дали това ще бъде информация за специални отстъпки, възможност последователите ти да спечелят награди или полезни съвети в област, която ги вълнува, зависи от техните нагласи. Грабнеш ли веднъж вниманието на клиентите трябва да се постараеш да го задържиш за максимално дълъг период, тъй като конкуренцията в днешно време е безпощадна.

В допълнение към изброените пътища за ангажиране на аудиторията, отчитаме и необходимостта от пряка връзка с нея. Потребителите на социалните мрежи задават своите въпроси, пишейки лични съобщения на корпоративните страници на фирмите и намират този начин за комуникация за най-бърз и удобен. Бъди сигурен, че някой от твоя екип поема ангажимента да отговаря в най-кратък срок на получените запитвания и коментари, така, че потребителите да останат доволни и информирани.

Уебсайт

Още една стъпка в тази посока е изграждането на функционален и оптимизиран уебсайт на твоята фирма. Платформата ти трябва да излиза максимално по-напред при търсенето на определени ключови думи в google. Това ще съдейства за подобряването на трафика към страницата, успешното ти свързване с потенциални партньори и клиенти, както и за разрастването на бизнес дейността.

Инструментът SEO (на английски search engine optimization или в превод оптимизация за търсачки) става все по-достъпен за използване дори и ако не си експерт в областта. Неговата ефективност се определя също така и от полезното съдържание на твоя сайт, както и от присъствието ти в социалните мрежи. Ако в резултат от дейността ти се появят някакви допълнителни средства, които искаш да инвестираш, то задължително го направи, поверявайки SEO оптимизацията на сайта на експерт в областта или поне се консултирай с него.

Друга възможност за привличане на нови клиенти на сравнително ниски цени е ползването на услугите на фрийлансър, създаващ полезно съдържание – статии, аналитични материали и публикации по актуални теми. Във всички текстове трябва да присъстват предварително набелязани ключови думи, за да може онлайн маркетинг стратегията ти да работи максимално ефективно. Препоръчително е тези статии да бъдат обединени под формата на отделна секция на твоя уебсайт, най-добре като блог.

Част от доброто ти представяне в интернет пространството е и възприемането ти на разказвач на любопитни истории. Ако искаш хората да купуват твоите продукти и услуги, необходимо е да им споделиш повече за фирмата, която управляваш - нейната мисия, философия, служителите и тяхното отношение към работния процес и най-важното как ти и твоята организация можете да помогнете на клиентите, така, както никой друг на пазара.

Съветът ни е да използваш целия си потенциал от знания за сектора, в който се развиваш, предоставяйки ги на хората, които те следват. Предлагай онлайн курсове, провеждани от доказани специалисти или от най-добре представящите се членове на твоя екип. В замяна изисквай от потребителите да направят регистрация на сайта ти с техните имейли. Така ще създадеш толкова важната в последните години мейлинг листа.

Да, социалните мрежи са перфектното място максимално голям кръг от хора да научат за твоя бизнес и да осъществиш връзка с потенциални клиенти, но там контролът върху аудиторията не е в твои ръце. Изпращането на имейли обаче ти осигурява безценната директна линия на комуникация с потребителите. Ако веднъж си започнал да изграждаш мрежа от контакти, положи максимални усилия за събирането на още имейл адреси. Проучи възможностите и помисли за най-благоприятните варианти за използване на plugin формати на твоята страница.

Email маркетинг

Друга алтернатива за събиране на потребителски данни е провеждането на игри или кампании в социалните мрежи. Всеки включил се в активацията ще има възможност да спечели специална награда, ако разбира се регистира със своята онлайн поща. След като натрупаш солидно количество база данни в работещи и безплатни платформи като Mailchimp, идва моментът да съставиш и изпратиш към своите последователи смислен имейл.

Неговият фокус трябва да е ясно определим и да съдържа полезна статия или някакъв друг тип информация. Нейното съставяне трябва да бъде съобразено с предварително изготвен анализ на база на наблюдаваните потребителско поведение и интереси. Спечели вниманието на хората и ги накарай да се връщат отново и отново на сайта ти с идеята, че там ще получат още знания. Такива, които ще им помогнат както в личен, така и в професионален план.

В заключение никой от тези съвети няма да проработи ефективно, ако не намериш най-приложимия вариант за твоята компания. Както при традиционната, така и при дигиталната реклама, е необходимо внимателно да обмислиш взаимовръзките между сектора, в който е концентрирана твоята дейност, специфичните търсения на целевата група и разбира се, отличителните белези на налагания от теб бранд. Ако уцелиш точния момент с работеща стратегия, базирана на приятна за потребителското съзнание креативност,  действително ще изградиш работеща маркетинг комуникация, при това с нисък бюджет.