“Комплимент” към клиента - необходимост или разход?

2021-02-02 “Комплимент” към клиента - необходимост или разход?

Бизнес практиката днес е утвърдила някои неписани правила, чието прилагане действително работи в полза на предприемачеството. Едно такова гласи, че е по-важно да запазим лоялните си клиенти, отколкото да се впуснем в търсенето на нови такива. Може би изхождайки от факта, че привличането на нови клиенти изисква влагането на повече ресурси, логично е да мислим как да запазим сигурните такива.

Това, разбира се, не бива да те отказва от това да търсиш нови възможности и да разширяваш бизнеса си, привличайки нови клиенти. Все пак, не трябва да забравяме, че преди да попаднат в графата “лоялни”, тези клиенти са били съвсем нови, а фактът, че са си спечелили това звание, е показателен, че усилията ти не са били напразни.

В следващите редове акцентираме върху изграждането и поддържането на дългосрочна връзка между бизнеса и клиента, не как да е, а посредством осигуряването на комплимент към клиента. Широко прилагана бизнес практика в световен мащаб, чийто успех се поставя под съмнение от не един и двама малки предприемачи у нас.

Необходимост или разход е правенето на комплимент към клиента? И сам можеш да прецениш, след като се запознаеш по-подробно с тази бизнес практика:

Комплиментът като жест със сантиментална стойност

Получаването на добавена стойност при покупката, независимо дали става въпрос за традиционно пазаруване, или такова от онлайн магазин, винаги говори добре за теб като търговец. Добавената стойност далеч не е нужно да има чисто материален характер, достатъчно е да бъде поднесена креативно.

Ето и един конкретен пример: в случай че развиваш малък онлайн магазин, изпращането на поръчан от клиента продукт най-вероятно става чрез куриер. Добра идея е в пратката на клиента да сложиш персонална картичка от името на магазина ти. По принцип, клиентът очаква в пакета му да има поръчаната стока, заедно с няколко ”безполезни” бележки и придружаваща стоката документация. Клиентът обаче не очаква картичка с послание. Тук далеч не е нужно да се впускаш в многословие, достатъчно е просто да изразиш благодарност за направената покупка. Наглед прости изрази като “Благодарим ти, че избра нас!”, “С комплимент от нас!” и други подобни, в комбинация с подходящия дизайн и бизнес лого,  всъщност са способни да зарадват клиента и да го накарат да се обърне отново към магазина ти.

Този метод може да бъде приложен за всеки друг тип бизнеси. Ако предлагаш определен тип услуга, а не физически продукт, в даден етап от съвместната ти работа с клиенти ще се наложи да си размените няколко пратки. Когато изпращате договори, фактури и друг тип документи за съвместната ви дейност, лесно можеш да добавиш и малък подарък - картичка или друг тип малък, но функционален подарък. Популярни днес са и дигиталните ваучери за отстъпки, промоционални кодове и други, които могат да бъдат изпратени по имейл на клиентите.

Промоционалните подаръци като комплимент към клиента

Три са ключовите причини, поради които си трува да заложиш на малки, функционални, но същевременно красиви промоционални продукти за твоите клиенти:

Повишаване видимостта на марката

Няма значение колко голям е бизнесът, той непрестанно трябва да работи и за повишаване на разпознаваемостта му. Практически, изграждането на отличителна търговска марка е бавен и сложен процес, за който се изискват набор от целенасочени действия. За повишаване видимостта на марката обаче безспорно работят промоционалните подаръци, които успешно се превръщат в комплимент към клиента по много и различни поводи. Промоционалните подаръци са на пръв поглед прост инструмент, който, с нужното постоянство и доза креативност, ще работи за повишаване видимостта на твоята марка.

Изграждане на лоялност към бранда

На практика, всеки бизнес разполага с ограничен бюджет, а за малкия предприемач отделянето на средства за промоционални подаръци може да се определи като излишен разход. В случай на твърде ограничени финансови средства, съществуват два практични варианта за бизнеса. Единият е да се подберат сравнително евтини продукти, които, след като бъдат брандирани, могат да се подаряват на клиентите. Другият е да се прибегне до тегленето на бизнес кредит, с който да си осигуриш нужните средства.

Истината е, че днес разнообразието от рекламни артикули е наистина голямо, а при покупка в големи количества, разходът би бил наистина оптимален. Този тип вложения са особено ефикасни за твоя малък бизнес и не бива да се третират като безсмислени разходи. Без значение в коя сфера е дейността ти, подготовката на малки подаръци за твоите клиенти е чудесен начин да им благодариш.

Доказал се устойчив маркетинг подход

Когато промоционалните подаръци са подбрани с мисъл и в най-близка степен отговарят на дейността ти, те винаги ще се асоциират от клиента с твоята работа. Факт, който не бива да се пренебрегва, когато става въпрос за изграждането на устойчива връзка между бизнеса и клиента. Важно е да помислиш и за прагматичността при подбора на промоционалните подаръци -  какъв тип продукти биха били от полза точно на твоите клиенти, за да се спреш точно на тях.

Промоционалните подаръци формират една малка част от маркетинг инструментариума, прилаган по отношение на бизнеса. Същевременно, този подход е един от най-устойчивите във времето. Може би, защото се основава на акта на даряването - жест, който сам по себе си поражда емоционална връзка между твоя бизнес и клиента.

Правенето на комплимент към клиента под формата на скромен подарък, който може да бъде както материален, така и дигитален, може да ти спечели конкурентно предимство. Поради тази причина инвестицията в такъв не бива да се третира като излишна, както смятат някои нови предприемачи. Правенето на комплимент към клиента преди всичко е израз на загриженост и желание за бъдещо сътрудничество. Този акт носи редица предимства за малкия бизнес, които не бива да изпускаш, определяйки подобна инвестиция като излишен разход.