Къде расте тайната на успешния цветарски магазин?

С възраждащата се пролет идват и много красивите празници. През този сезон, всички те по свой си начин са свързани с цветята и тяхната феерична магия. Все повече частни и корпоративни клиенти търсят нестандартни решения за добре оформени подаръци,  с които да зарадват близки приятели, колеги, важни клиенти или стратегически партньори. Повечето от тях обичат добре оформени букети и ароматни, пъстроцветни кошници, а професионално изпълнените декорации създават нужното настроение във важните корпоративни събития.

Добрите новини за собствениците на цветарски магазини далеч не се ограничават със сезонна активност. Поводите за подаръци могат да бъдат най-разнообразни и по всяко време. Така, че търсенето е налице.

Какви обаче са условията за успешен цветарски магазин?

На първо място – качеството и разнообразието на предлаганите стоки и услуги.

Колкото и логично да изглежда, магазините за цветя (както физическите, така и все по-често срещаните онлайн платформи) в някои отношения не се различават от всички търговски обекти от малкия бизнес. Клиентът винаги разчита, че ще получи най-доброто за съответната цена. Така че се увери, че ще му го осигуриш! При това в обещания срок.

За целта трябва да разполагаш с надеждни и лоялни доставчици. Редовната ти комуникация с тях ще ти даде възможност да предлагаш най-свежите и актуални цветови решения, а също така и сигурност при изпълнението на поетия ангажимент.

Както при всяка друга бизнес ниша трябва внимателно да следиш конкуренцията, за да си наясно какви са съвременните тенденции.

Така например,  допреди няколко години клиентите търсеха букети и кошници, оформени с приятно изглеждащи канапи или други еко материали. Днес обаче, модерните течения гласят задължително цветята да се съчетават с допълнителен елемент – шоколадови бонбони, бутилка вино, плодове (букетите с добавени в тях ягоди създават страхотно впечатление), натурална козметика и какво ли още не.

На второ място – не подценявай цветарския бизнес. Добрите му резултати изискват отлично подготвени служители с необоходимите в областта знания. Затова при наемането на нови кадри, търси такива, които вече притежават необходимия опит. Алтернативният вариант е да назначиш млади хора с нужното отношение към детайлите и цветята, готови да получат полезни практически знания.

И при двата случая, убеди се, че твоите служители са:

  •  комуникативни – продавачите в цветарските магазини трябва да създадат специална връзка с клиентите. В много от случаите те идват при тях без особено ясна представа какво конкретно търсят. Работата на служителите е да ги насочат и убедят кой е най-правилният избор спрямо специалния повод.
  • отдадени на клиентите и техните желания – особено значимо качество за твоя служител е той да бъде добър слушател. Вниквайки задълбочено в конкретиката на поръчката, той ще направи най-красивото и творческо предложение. В допълнение, ако остане удовлетворен от изпълнението на поръчката и отношението на консултанта към него, вероятността клиентът да се превърне в лоялен е голяма.
  • описателни, с нужното внимание към детайлитеда, купувачът може не винаги да е наясно с търсеното от него, но бъди сигурен, че разбира всеки детайл от поръчката си. Обикновено подаръците с цветя са за специални поводи, така че цветарят трябва да демонстрира лично отношение и познание.
  • коректни и точни при изпълнението на поръчкатапри цветарския занаят повечето поръчки са обвързани с конкретна дата. Увери се, че служителите ти спазват предварително поетите ангажименти.

Трето: Магазинът ти трябва да влияе на сетивата на купувачите. 5 са специалните усещания, към които клиентът е особено чувствителен:

  • Цветове - може би за някои от вас би прозвучало невероятно, но проучване показва, че 85% от потребителите решават дали да влязат в определен магазин в зависимост от това дали интериорните цветове му допадат.
  • Свобода - отново според експерти в областта, купувачите предпочитат по-свободните пространства, в които да разгледат спокойно предлаганата стока. Затова не претрупвай излишно магазина си! Покажи само най-атрактивните, свежи и актуални цветя и декорации.
  • Ухание – ароматните цветя винаги създават добро впечатление и влияят по несравним начин върху желанието на клиента за покупка. Тук бихме добавили изискването за чистота и подреденост на магазина и работния плот на консултантите. Тези две характеристики ще спомогнат както за привлекателния вид, така и за приятния аромат на магазина ти.
  • Звук – влиянието на музиката в търговските обекти върху клиентското поведение от години е обект на изследвания за маркетолозите. Всеки един от нас забелязва например, как в книжарниците звучи спокойна и създаваща усещането за безвремие музика. Докато в магазините за дрехи буквално се чуват енергични и дори парти парчета, за да усетят клиентите буквално модерния ритъм.  Е, при магазините за цветя, спокойната, инструментална класическа музика и природните звуци, са добра идея за  създаването на приятна атмосфера. 
  • Допир – клиентите изпитват необходимост да почувстват цветята, които избират. Създай условия, те да могат свободно да се разхождат сред тях, да ги подържат в ръце, чувствайки персонална връзка с избраното от тях цвете.

И четвърто, следи внимателно числата в месечните си баланси и мисли как да подобриш резултатите. Всеки свободен сантиментър от магазина ти за цветя дава възможност за предлагането на допълнителни артикули, носещи ти приходи. Напоследък в тях все по-често можем да забележим заедно с традиционните картички или подаръчни торбички, присъствието на ароматни свещи, украса за дома и офиса от еко материали, рамки за снимки, натурална козметика в малки опаковки, играчки и какво ли още не.

Цялото това разнообразие може да бъде още една причина клиентите да те препоръчват на приятели и колеги. Съветваме ти преди да наложиш предлагането на допълнителни продукти в магазина ти за цветя да обърнеш внимание на следното:

  • Крайната печалба, реализирана от тези артикули. Изчисли колко ти струва набавянето им и на каква цена са склонни потребителите да ги купуват? Разбери какво от тези, така наречени добавки, действително се търси и кое определено не работи за твоите клиенти.

Да ръководиш успешно цветарски магазин в настоящите пазарни условия крие най-различни предизвиквателства и изисква творчески подход, отдаденост и добра финансова политика. Трябва да бъдеш готов да реагираш при всяка ситуация, отговаряйки на очакванията особено, когато разчиташ на поръчки от лоялни клиенти. Преди всичко останало следвай принципа: „Не предлагай просто цветя, а специални емоции!“.