Магазинът за деца - любимото място и на техните родители

2019-08-13 Магазинът за деца - любимото място и на техните родители

Наскоро попаднахме на интересно проучване на Европейската комисия, описващо ключовите компетенции на активните личности през 21-и век. Подробни изводи от изготвения доклад можете да разгледате на този линк:

https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/council-recommendation-on-key-competences-for-lifelong-learning_bg

Накратко в него се изброяват задължителните качества, с които трябва да разполага всеки съвременен европеец, за да бъде истински успешен в професията, а и в живота си.  

В зората на дигитална революция, Европейската комисия разделя въпросните  лични и професионални компетентности на три водещи типа:

  • Умения за учене, състоящи се от критично мислене, творчески способности и склонност за взимане на осъзнати решения. В графата са добавени още и желание за сътрудничество, както и отлични комуникационни умения. Но не фиктивни, подобни на онези, които всеки задължително вписва в CV-то си. А действителни и обърнати способности да общуваш в работна обстановка, да  уважаваш мнението на колеги, независимо от тяхната позиция и стаж в компанията.
     
  • Граматически умения. Тук Комисията изброява необходимостта от висока степен на информационна и медийна грамотност. Съвсем логично към тях добавя превърналите се в естествена част от ежедневието ни – технологични знания.
  • Житейски умения – в тази група са поставени способностите да бъдеш гъвкав в непредвидени ситуации, така убягващата на нас българите инициативност, социални умения, включващи и емпатия към колеги и бизнес партньори. Определящите ценза на всеки трудещ се човек в професионален аспект продуктивност, работна етика и лидерство също намират място в списъка с компетенциите на съвременния европеец.

Листа, съставена от европейски комисари, с подкрепата на експерти от частния  и обществения сектор в областите: заетост, социални въпроси, умения, трудова мобилност, предприемачество, икономическа социология, конкурентна способност, човешки ресурси и трудова психология.

Защо започваме статия за магазин за деца с данните от представения доклад на Европейската комисия за ключовите компетенции на 21-и век? Отговорът е очевиден. Успехът на нашите деца в личен и професионален план до голяма степен може да се определи от техните качества. Част от тях, както вероятно всички ще се съгласим, се  формират в прочутите първи 7 годинки.

А как нашите любими потомци ще се държат в обществото в значителна степен зависи от поведението им в компанията на мама и татко, разхождайки се в едно от любимите им места – магазинът за всякакви играчки.

Пред търговците от малкия и средния бизнес, специализирали дейността си в предлагането на стоки и услуги за подрастващите, стои един основен въпрос за разрешаване. Как да превърнат своя представителен обект  в най-желаното кътче, както на малките, така и на порасналите деца?

Днешните малчугани и родителите им се развиват в чувствително различна среда в сравнение с децата и техните мама, татко, баба и дядо (и да не забравяме домашните им любимци) през да кажем 80-те или 90-те години на миналия век. Твърдението важи с особена сила за хората, възпитани в ценностите на епохата на социализма.

В началото на 21-и век логично ситуацията се променя до неузнаваемост. Видимата проява на случващото се са така изкусителните и толкова лесни за боравене от дори 3 годишни хлапета смартфони и таблети.

Минимум изброените джаджи превземат вниманието на любопитните симпатяги. Някои от родителите ги приемат за неизбежна част от тяхното развитие. Други предпочитат строго да контролират ползването им. Поне за колкото е възможно по-дълъг период.

Така или иначе доказателствата са налице. Светът се променя с екстремни скорости.

Защо тогава и магазините за деца не бъдат проектирани в по-нестандартна и дори немислима досега посока?

Дори сериозните вериги, специализирани в предлагането на продукти за деца не се отличават в нужната степен от търговските обекти за родителите им. В дете-магазините властват масивни рафтове и стелажи, акценти върху горещи цени и атрактивни слогани за настоящи и бъдещи промоции, леко навъсени консултант-продавачи, някои от тях вероятно без опит от работа с деца. Нещо не ви се връзва, нали?

Та, това е магазин за хлапета!

Колко по-добре биха се чувствали те, ако на определени места в магазина могат да се запознаят с някое ново приятелче в игрите и забавленията? Някого, с когото да карат  колички, да си разменят стикери (от колекция, създадена специално от магазина), да си станат съотборници, подавайки си пасчета с топка или просто да се порадват взаимно на любимите играчки?!

Някой би казал, че основите на комуникативните способности на новите хора се градят точно оттук. При това без намесата на дигиталните технологии. Този някой вероятно ще бъде прав. Поне според част от социолозите и маркетолозите, анализиращи детайлно поведението на личностите на 21-и век. Да, нека не изпускаме ключовия момент: дори съвременните хора преди всичко са личности, а след това клиенти и потребители.

Ta, като такива те все по-често действат емоционално при взимането на решение за следващата си покупка.

Подобно мнение споделя маркетинг консултантът Брайън Карол: „Ако попитате клиентите през какви стъпки са минали в процеса на покупка ще видите, че те не разбират съвсем точно как взимат решения. 90% от тях са на подсъзнателно ниво. Емоцията води, а след това я оправдаваме с логика. Това значи, че колкото повече разбирате емоционалната страна от живота на вашите потребители, толкова по-лесно ще можете да им предложите по-добро преживяване.“.

Темата за финансовата стойност на клиентите, които имат емоционална връзка с бранда е предмет на дискусия и за престижното бизнес издание Harvard Business Review. В негов материал четем, че според проведено проучване на екипа, потребителите дават 52% повече стойност за компанията от типичните клиенти с „висока степен на удовлетвореност“. Журналистите от американската медия са категорични – установените резултати никак не са случайни. Оказва се, че изследваните компании определено са използвали популярния подход на емпатичен маркетинг. Това се е случвало в две посоки:

  • Навлизане по-добре в емоционалния свят на клиента.
  • Установяване на връзка с него по приятен и автентичен начин.

Когато говорим за магазин за деца пътят до сърцата на родителите и най-вече на техните гордости може да бъде съвсем кратък.

По една от пресечките можеш да стигнеш до идеята за активното предлагане на продукти, изработени от деца за други фарфалаци. Асортиментът може да бъде достатъчно шарен: ръчно сътворени картички, искрени рисунки, фигурки от хартия, тип оригами, фигурки от пластелин, книжки, с подбрани най-често срещаните любими приказки.           

А сега си представете, ако тези предмети се създават на място в специално обособен кът. В него децата, с помощта на приветливи аниматори ще творят и ще се забавляват заедно със своите връстници. Ефектът от идеята ще бъде в пъти по-осезаем, ако тази част от екипа е съставена от млади (на възрастта на родителите на децата), креативни и открити служители с опит в работата си с малчугани.

Те от своя страна ще бъдат наясно – техните произведения ще бъдат дарени или продадени с благотворителна цел, например в подкрепа на деца в неравностойно положение. Като награда за своя труд малките творци получават отстъпка до 20% от цената на всеки един продукт в магазина. Изборът ще бъде изцяло техен. Е, с одобрението на мама и татко, разбира се! ;)

Друга стойностна идея за развитието на вашия магазин за деца е определянето на ден от седмицата за активности. Как мислите, какъв ще бъде ефектът, ако всеки втори и четвърти четвъртък от месеца на децата им се четат любими книжки, разказват им се любопитни истории, в които те да бъдат главни действащи лица, участват в програма с рецитиране на стихове от конкретни автори или школи.

Ще кажете: „Да, но това е магазин за деца, а не занималня!“ и може би донякъде ще сте прави. Но колкото и клиширано да звучи, съвременните бизнес-консултанти са единодушни: „Магазинът за деца не трябва да продава просто стоки, а хубави и запомнящи се емоции и споделени преживявания!“.

Ако искате да опитате някоя от идеите, но в момента не разполагате с достатъчно средства за примерно ремонт ба използваното от вас помещение с цел да го направите по-уютно и приятно за децата и родителите, то можем да ви помогнем.

Услугата „Финтрейд Оборот“ ви предоставя сума от 500 до 5000 лв, с които разполагаш по всяко време за договорения срок. Преимуществото е, че плащанията по кредитната линия се олихвяват, само, когато ползваш част от нея. А предложението е ориентирано към фирми от малкия и средния бизнес. Подходящо е за закупуване на стока, обогатяване на асортимента предлагани стоки или услуги, наемане на допълнителен брой служители и погасяване на стари задължения.

Подробности за услугата „Финтрейд Оборот“ можете да откриете тук: https://fintrade.bg/business-line