Малките неща, които карат малкия бизнес да расте

В съвременния необятен свят от предлагани услуги, необходими стоки, потребители със специфични търсения и изисквания и огромни търговски вериги, да стартираш и ръководиш успешно собствен бизнес се превръща във все по-трудна мисия. При това с много неизвестни фактори, които трябва да бъдат проучени и анализирани, за да избереш най-ефективно работещите решения. Предизвикателствата към твоя бизнес те очакват след всяка приключена задача, така че най-добре ги посрещни с любопитство и енергия.

Тази мотивация в максимална степен трябва да предадеш на своите служители, партньори и клиенти, изграждайки позитивен имидж и доверие в ръководения от теб бранд. Ако постоянно полагаш усилия в тази посока, бъди сигурен - добрите новини са по-близо, отколкото си представяш. Но преди заслужено да им се зарадваш, се зареди с търпение и готовност за всекидневна и отдадена работа, a също и с нагласата постоянно да надграждаш свършеното дотук.

Откъде да започна процеса на растеж на моя бизнес?

Отговорът крещи от всеки отворен екран на модерния град, в който живееш. Всички ние сме част от века на информацията и никак не е случайно, че експертите я определят като най-значимия актив на една бизнес организация, затова започни от равносметката на постигнатото към момента. Прегледай наличната база данни за парични потоци във фирмата, отдели внимание на счетоводния баланс, подсигури мейлинг листа си, разгледай резултатите на своите основни конкуренти, проучи новите тенденции в сектора и не на последно място, интересувай се, търси и анализирай обратната връзка от своите клиенти и служители - от какво са доволни, къде се паоявяват възможности за подобрение при по-ниска стойност на бъдеща инвестиция, коя комуникация ги обърква, с кои ценности на твоя бранд се асоциират. Отговорите на тези, а и на много други важни въпроси, ще зададат вярната посока, по която следва да се движиш.

За по-точното определяне на координатите ѝ се довери и на експертното мнение. Разговори и консултации с бизнес съветници, счетоводители, ментори и успешни личности в сферата, в която се развиваш,  адвокати с дълга практика, ще ти бъдат от полза отчетливо да забележиш знаците на твоя растеж или проблеми. Да, действително тези съвети ще костват известна част от бюджета ти, но знанията, получени от тях, ще бъдат от критична важност за следващата стъпка в приключението.

Към какво се стремя?

Вече си получил необходимата информация и си осъществил максимално точен анализ на дейността си към момента, определяйки мястото, на което се намира твоята бизнес организация. За успешното ѝ преминаване в следващия етап на развитие са ти нужни цели. При това те трябва да бъдат ясно дефинирани, специфични, съобразени с моментното състояние на фирмата, постижими, лесно измерими и точно планирани във времето. Ако изготвените цели отговорят на така поставените основни критерии, то те са реалистични и постигането им е напълно по силите на теб и твоя екип.

Какъв е планът и готов ли съм да го изпълня?

За реализацията на набелязаните цели, ти трябва структуриран, детайлен, но и семпъл план. Неговата роля е да те ръководи и да ти напомня какво и как трябва да се случи, за да вървиш напред. Когато разглеждаме спецификата на малкия бизнес, трябва да обърнем внимание на няколко може би лесно забележими, но и силно пренебрегвани детайли.

        Доверието в екипа

На първо място, когато едно бизнес начинание е стартирало благодарение на твоите идея и капитал, в теб се поражда съвсем естествената реакция и стремеж да вършиш дейностите самостоятелно или с помощта на малък кръг от хора. По този начин си представяш, че предпазваш своя бизнес от евентуални недоброжелателни фактори. Само че това изобщо не е така!

Трябва да знаеш, че отваряйки нова страница в историята си, се нуждаеш от своите лоялни служители и партньори, и то не само в оперативния процес на работата. Увеличи качествено потенциала на фирмата, като наемеш правилните хора, с които сте мотивирани заедно да се развивате и им предоставяй повече отговорности и значими задачи. Накарай всеки от екипа ти да се чувства важен в процеса на работа и внимателно поддържай нивото му на решимост.

         Колко добре познаваш клиентите си?

Когато служителите ти предоставят изискваното качествено обслужване и персонално отношение, то потребителите ти изразяват задоволство и проявяват лоялност към бранда. Е, следващата стъпка е клиентите ти да се почувстват още по-специални.

Помогни им да разберат, че са високо ценени; бъди сигурен, че тяхното мнение се чува и те са наясно с това; търси обратната връзка чрез социалните мрежи и всякакви възможни канали за комуникация. Направи така, че предоставяните от теб стоки или услуги да стигат по максимално лесен и бърз начин до клиентите.

Именно, в топлата и лоялна връзка между бранда и неговите клиенти се намира ключът за едно от най-важните преимущества, които помагат на малкия бизнес да расте и изпреварва конкурентите. Честно казано без тези взаимоотношения, предприемаческото ти начинание в дългосрочен план по-скоро ще се провали.

         Новите лица, с които да вървиш напред

Колкото е важно лоялните ти клиенти да продължават да бъдат доволни, толкова и трябва да удвоиш усилията си за привличането на нови лица в клуба. Логично е. Без увеличаване на клиентската ти маса, няма как бизнеса ти да разчита на прогрес.

Споделената обратна връзка на лоялните ти партньори, ще ти помогне за определянето на профила на бъдещите ти клиенти. На каква възраст са, къде живеят, какви са професиите им, с какви доходи разполагат, какво предпочитат да използват и/или консумират и какво избягват?

Работейки постоянно по тези специфични детайли на твоя малък бизнес, с фокус върху стремежа да подобряваш условията за клиентите, партньорите и твоите служители, влиянието на бранда ще става все по-осезаемо. Бъди търпелив, проявявай умерен и проектиран риск, инвестирай време и средства в изграждането на стабилна структура на организацията ти, и позитивните резултати ще бъдат налице.

Малките стъпки във вярната посока са всичко, от което се нуждаеш, за да успееш.