Новото начало за малкия бизнес

Много неща се трансформираха през изминалите месеци, които преобразуваха не само обичайния начин за пазаруване на стоки от първа необходимост и лекарства, но и провеждането на бизнес срещи, общуването в работна среда и други. Наложи се доста бързо малкият бизнес да се адаптира и към тенденциите и изменящото се потребителско поведение.

Промяната накара малките предприемачи да пригодят напълно бизнес модела си. Тези, които проявиха креативност през предходния период, няма да изпитат затруднение в изграждането на едно ново начало за своя малък бизнес. Правейки планове за запазване на устойчивостта си, компаниите разработват различни сценарии, чрез които ще си осигурят непрекъснатост на дейността.

Макар в краткосрочен план перспективите за развитие на малкия бизнес да варират значително в зависимост от индустрията, важно е да помислиш каква ще е стратегията за възстановяване, след като икономиката започне да се връща към по-стабилно състояние. Ако не си сигурен какво трябва да включиш в своите цели за новото начало, тези 5 съвета може да ти помогнат да върнеш бизнеса си обратно.

#1 Оценка на щетите

Първата стъпка в разработването на план за възстановяване е определянето до каква степен малкият ти бизнес е повлиян от икономическите и социални промени.

Има различни етапи на проверка, като започнеш с точните числа. Ако не си актуализирал наскоро финансовите си отчети - като отчети за печалби и загуби или парични потоци, е полезно да го направиш сега. След това може да ги сравниш с числата от миналата година, за да видиш състоянието на бизнеса си спрямо минал период.

Освен числата, свързани с продажбите, печалбите и паричния поток, помисли и за други начини, по които е повлиян твоят малък бизнес. Например, ако е трябвало да съкратиш някого или всички свои служители, ще трябва да го вземеш предвид в плана си за възстановяване. В случай че си намалил бюджета си за реклама и маркетинг или някои от клиентите ти са мигрирали към конкуренти, това са неща, които трябва да отчетеш, когато идентифицираш оборотните средства, необходими за възстановяване.

#2 Помисли за кредити за малък бизнес

В случай, че нямаш достатъчно оборотен капитал, за да движиш, подновиш или стартираш бизнес операциите, фирмените кредити могат да подпомогнат дейността ти по следния начин:

  • Предоставят възможност за осигуряване на повече оборотни  средства;
  • Необходими са за покриване на текущи нужди за бизнеса; за преодоляване на недостиг на средства; използват се при липса на ликвидност, свързана с осигуряване на суровини, материали и консумативи;
  • Могат да послужат при разширяване на дейността или други инвестиции с глобална цел: развитие.

Кредитите за малък бизнес се отпускат на юридически лица и са насочени специално за нуждите на твоята дейност. При изпитване на финансови затруднения, консултантите на Финтрейд са твоят съюзник за внимателно подбиране на подходящия финансов продукт, който би ти позволил да продължиш напред чрез подходяща инвестиция за бизнеса. Ако искаш да получиш повече информация за предлаганите от нас възможности за кредитиране на юридически лица, виж нашите опции за кредитиране на бизнеса.

#3 План за възстановяване на малкия бизнес при бъдещи кризи

Може да имаш няколко неща, които трябва или искаш да направиш, за да поставиш ново начало за своя малък бизнес. По наше мнение, спазването на времева линия, която първо дава приоритет на най-важните ти действия, ще е от полза при изпълнение на задачите за възстановяване.

Например, твоята непосредствена цел може да бъде осигуряване на оборотни средства. След като направиш това, може да зададеш времеви интервал за пренаемане на служители, след това да възстановиш инвентара си и накрая, отново да отвориш вратите си (ако твоят малък бизнес е затворил в резултат на кризата).

Докато предприемаш отделни стъпки към възстановяване, не забравяй да проследяваш своя напредък. Това е особено важно, ако си осигурил фирмени кредити, защото не искаш да губиш време за дейности, които не дават солидна възвръщаемост на твоята инвестиция. В началните етапи на възстановяване е препоръчително да проверяваш счетоводните резултати всяка седмица, за да видиш какво работи и кое не. По-късно можеш да преминеш към преглед на финансите на бизнеса си на месечна база, когато нещата започнат да се стабилизират.

Докато случилото се през последните месеци може да изглежда като еднократно събитие в живота, реалността е, че може да се появи спешна ситуация, която да наруши твоя малък бизнес по всяко време. Съветваме те  да използваш това, което си научил по време на настоящата криза, за да предпазиш дейността си от бъдещи сътресения.

Колкото повече мислиш извън рамката, толкова по-добре може да се подготвиш. Наличието на план Б (и дори план В, Г, Д и Е) може да помогне да подобриш шансовете на твоя малък бизнес да оцелее, и евентуално да расте отново, през тежките финансови периоди. Ефективен пример за резервен план е осигуряването на оборотни средства посредством спестяване или фирмени кредити.

#4 Осигуряване на безопасна среда за клиенти и служители

Доста експерти по кризисни ситуации в бизнес средите споделиха своите виждания, препоръки и мерки, които малките предприемачи трябва да планират. Някои от тях са: намалено работно време; гъвкави работни смени, възможност за дистанционна работа на част от служителите; избягване струпването на повече персонал на едно място и други.

През следващите периоди малкият бизнес трябва да осигури по-голяма дистанция между клиентите си при предлагане на стоки и услуги, като например - индивидуално опаковани храни (без дегустация, проба и тестване). Ще е необходимо и утвърждаване на вече въведените мерки и добавяне на нови практики за повече спокойствие и сигурност за клиентите и служителите. Редовното дезинфекциране и видимо почистване вече ще се наложат като системно повтаряща се рутина. За да се чувства сигурен на работното си място, екипът трябва да е предпазен, като му бъдат предоставени необходимите защитни материали като: маски, ръкавици, уреди за проверка на температурата и други.

#5 Задължително онлайн присъствие

След последните месеци няма да има бизнеси без представяне в мрежата. Част от фирмите присъстваха съвсем бегло с единичен профил в социална мрежа, информация в платформи тип “жълти страници” или уебсайт. Обективно погледнато ситуацията в момента доказа един безспорен факт: трябва да знаеш как да правиш електронен бизнес. Най-минималното, което може да направиш, е да използваш уебсайт или бизнес профил в социалните мрежи за бърза и лесна комуникация с потребителите. Липсата на онлайн присъствие ще доведе до забравата на твоя малък бизнес и той ще изчезне безследно като някой животински вид в Червената книга на България. Препоръчваме ти да помислиш за физически и електронен канал, адекватен за твоя бизнес и клиенти, за осъществяване на търговия. Така, винаги ще имаш повече от една опция и ще разполагаш поне с план Б.

Новото начало за малкия бизнес вече е факт! Нашият съвет е, ако все още не си предприел нужните мерки за трансформация - погледни от друг ъгъл. Може да въведеш новости в дейността си, за да вървиш напред към растеж и развитие. Бъди адаптивен и бързо ще видиш възможностите и светлината в тунела. Знай, че винаги може да разчиташ на Финтрейд като твой доверен съюзник.